- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nuo sausio 1-osios vairuotojo pažymėjimo galiojimas bus susietas su sveikatos pažyma. Vairuotojams, kurių sveikatos pažyma baigė galioti, lieka vos mėnuo ją atnaujinti. Nors patikros procedūra itin greita, tokių užuomaršų dar likę gerokai per 100 tūkst.
Be pažymos – draudžiama
Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) iniciatyva prieš metus Seime buvo priimtas nutarimas pakoreguoti Eismo įstatymą. Pagal naująsias pataisas, įsigaliosiančias nuo 2025 m., pasikeitė vairuotojų sveikatos patikros reikšmė.
Esminis pokytis – vairuotojo medicininė pažyma turės galioti nuolat, o ne tik vairuotojo pažymėjimo keitimo metu. Priešingu atveju, vairuotojas negalės dalyvauti eisme. Neprofesionaliems vairuotojams iki 65 metų patikrą reikia atlikti tik kas dešimt metų, 66–79 metų asmenims – kartą per penkerius metus, o vyresniems nei 80 – kas dvejus metus.
Pasak SAM atstovų, sveikatos patikros procedūra neturėtų gąsdinti, nes yra gana greita. Be to, ji gali būti atliekama sveikatos priežiūros įstaigoje, kurioje pacientas yra aptarnaujamas nuolat, arba bet kurioje kitoje asmens sveikatos priežiūros įstaigoje, teikiančioje šią paslaugą.
Sveikatą tikrina šeimos gydytojas arba vidaus / vaikų ligų gydytojas, teikiantis pirminės sveikatos priežiūros paslaugas. Tiesa, vairuotojo psichikos sveikatą privaloma tvarka įvertina gydytojas psichiatras. Šis specialistas savo paslaugą gali teikti ir nuotoliniu būdu.
Žaibiškai: vilnietį pribloškė atsainus sveikatos patikrinimas, trukęs 30 sekundžių. / Asociatyvi BNS nuotr.
Žaibiškas uždarbis
SAM specialistai pažymi, kad, priėmus pataisas, be vairuotojo pažymėjimo rizikavo likti beveik 0,5 mln. mūsų šalies gyventojų.
Tačiau, vykdant aktyvią informacinę kampaniją žiniasklaidoje, siunčiant vairuotojams priminimus elektroniniais laiškais, matoma pozityvi tendencija – sveikatą jau pasitikrino beveik 75 proc. piliečių.
Tarp sąmoningų ir neabejingų vairuotojų atsidūrė ir komunikacijos ekspertas Jaunius Špakauskas. Deja, jo įspūdžiai apie sveikatos tikrinimo procedūrą nebuvo tokie gražūs, kaip skelbia valdininkai.
„Už tris minutes – 40 eurų arba 800 eurų už valandą. Va čia tai atlyginimas! 40 eurų kainuoja profilaktinis vairuotojo „patikrinimas“ privačioje tipo klinikoje“, – dėstė vilnietis.
Vyro teigimu, pagal įprastą registracijos tvarką pas jam priskirtą šeimos gydytoją jis patektų tik po trijų savaičių. Sulaukus vizito reikėtų ne tik šio specialisto apžiūros, bet ir nuotoliu pasirodyti psichiatrui. Tiesa, pasak J. Špakausko, šis specialistas psichikos netikrina, o tik pažiūri per kamerą ir išrašo pažymą, kainuojančią 20 eurų.
„Už tris minutes – 40 eurų arba 800 eurų už valandą. Va čia tai atlyginimas!
Stebino atsainumas
Vilniečiui pabandžius susisiekti su valstybine gydymo įstaiga, į ją prisiskambinti buvo neįmanoma. Jo nuomone, iš to pelnosi kur kas operatyviau dirbantys privačių klinikų savininkai.
„Mano sveikatos „patikrinimas“ truko lygiai tris minutes (pasirengęs iš anksto, sekiau laiką). Pačiai patikrai buvo skirtos kokios 30 sekundžių, likusias minutes užėmė darbas prie dokumentų. Paklausė, ar aš sveikas, ar nevartoju kokių nors vaistų. Prietemoje, užsidengus ranka, paprašė įžiūrėti keturias raides – dvi kaire, dvi dešine. Man tai, žinoma, nebuvo sudėtinga po lazerinės akių korekcijos, bet neva gydytojas nė nesivargino patikrinti, ar būsimasis kelių erelis nesukčiauja“, – socialinio tinklo paskyroje pasakojo J. Špakauskas.
„Šitą iki koktumo absurdišką sveikatos „patikrinimo“ sistemą privalu įrašyti į žavingų privačių sveikatos įstaigų lobistų darbų aukso fondą. Ji absoliučiai neturi nieko bendra su sveikata, eismo dalyvių saugumu, net su gausybe popieriukų, kuriuos paskubomis reikia užpildyti internete“, – komentavo vyras.
Jo teigimu, tokia galimai atviros korupcijos schema yra ne tik įžūli, bet ir begėdiška. Pažyma išduodama tam, kad „F lygio biurus primenančiuose kabinetuose susirinktų pinigus mainais į beverčius popieriukus, be kurių jos didenybė „Regitra“ neišduoda leidimo pilotuoti automobilį“. Taip nusprendžiamas vairuotojų likimas – vakar buvo galima vairuoti, šiandien jau nebe.
„Tiesa, turbūt ši paslauga labai praverčia, kai nei akys dirba, nei rankos veikia, anei psichika stabili. Tada tie 40 eurų yra solidi investicija, galima būtų ir daugiau susimokėti. Tačiau absoliučiai sveikam ir sąžiningam žmogui?..“ – ironizavo jis.
Sankcijos: važinėjant be galiojančio pažymėjimo gresia bauda nuo 30 iki 50 eurų ir kitų nemalonumų. / J. Kalinsko / BNS nuotr.
„Regitra“ ragina nedelsti
Savo ruožtu, bendrovės „Regitra“ generalinis direktorius Vaidas Dominauskas, praėjusią savaitę apsilankęs LNK televizijos studijoje, ragino vairuotojus nelaukti paskutinių akimirkų, kol jų pažymėjimas nustos galioti. Juo labiau kad artėja didžiosios metų šventės, per kurias įstaigos ir įmonės dirbs trumpiau.
– Kiek vairuotojų aktuali ši informacija? Kitaip tariant, kiek nuo sausio 1-osios, jei nieko nekeis, negalės vairuoti?
– Šiam projektui jau metai. Nauja pareiga (atsinaujinti medicininę pažymą, – aut. past.) turėjo pasirūpinti 442 tūkst. mūsų šalies vairuotojų ir per šiuos metus, džiugu, 330 tūkst. vairuotojų tai padarė. Tad liko 112 tūkst., t. y. du iš dešimties, vairuotojų.
– Papasakokite, ką tiksliai turi padaryti žmogus, kuris dar nepasitikrino savo medicininės pažymos galiojimo?
– Pirmas žingsnis, labai raginu apsilankyti e. paslaugų portale www.regitra.lt, įvesti savo duomenis ir per dvi minutes pasitikrinti, ar pažyma galioja ir koks jos galiojimo terminas. Antras žingsnis, jei medicininės pažymos galiojimas pasibaigęs, kviečiu registruotis pas gydytoją, atnaujinti savo medicininės pažymos galiojimą. Ir viskas. Trečiu žingsniu pasirūpinsime mes – jeigu vairuotojas apsilanko pas gydytoją, duomenis mes gausime ir vairuotojo pažymėjimą pratęsime atitinkamam terminui, iki kada galios medicininė pažyma.
– Kurie vairuotojai šia prievole rūpinasi labiausiai, o kas vangiausiai?
– Tikrinome tiek geografiškai, tiek amžiaus kategorijomis. Aktyviausiai galiojimą tikrinasi 45–50 metų vairuotojai, o žiūrint geografiškai – Šilalės, Kalvarijų ir Klaipėdos rajono gyventojai. Tačiau kas tikrai turėtų suskubti, tai mūsų jauniausieji vairuotojai, t. y. 25–35 metų amžiaus grupės, nes jų amžiaus grupėje dar yra arti 30 tūkst. vairuotojų (praėjusią savaitę, – aut. past.), kurie turėtų pasirūpinti savo medicininės pažymos galiojimu ir apsilankyti pas medikus.
– Kodėl apskritai vairuotojams reikia tikrintis sveikatą?
– Mes visi esame eismo dalyviai ir saugumas eisme mums tikrai labai svarbu. Transporto priemonę, ar ji gali dalyvauti eisme, tikriname kas dvejus metus, o patys vairuotojai tokios pareigos anksčiau net neturėjo. Šią pareigą atlikti, žiūrint pagal amžiaus kategorijas, reikia gana retai. Iki 65 metų vairuotojai sveikatą turi tikrintis tik kas dešimt metų, o nuo 65-erių iki 80 metų – kas penkerius. Vyriausi vairuotojai, sulaukę 80 metų ir daugiau, – kas dvejus metus. Yra ir nemažai asmeninių istorijų, kai vyresnio amžiaus vairuotojai sako, kad tikrai reikėjo pasitikrinti, apsilankyti pas gydytoją, pasitikrinti regėjimą, pasirūpinti jo atstatymu. Saugumas eisme yra pagrindinis dalykas.
Seka: vairuotojo pažymėjimo galiojimą gali fiksuoti ir kai kurios išmaniosios greičio kameros. / L. Balandžio / BNS nuotr.
– Kur galima pasitikrinti sveikatą?
– Galite rinktis bet kurią gydymo įstaigą.
– Kas laukia tų, kurie to nepadarys iki Naujųjų metų?
– Švenčių įkarštyje bus sustabdytas vairuotojo pažymėjimas. Greičiausiai nė vienas to nenorime. Sausio 1–2 d. mes tiesiog negalėsime dalyvauti eisme, jei šia pareiga nebūsime pasirūpinę.
Aktyviausiai galiojimą tikrinasi 45–50 metų vairuotojai, o žiūrint geografiškai – Šilalės, Kalvarijų ir Klaipėdos rajono gyventojai.
– Čia problemų galėtų kilti ir su draudikais. Jei atsitiktų koks nors įvykis, draudimas negaliotų, nes nebeturima teisės vairuoti?
– Draudikai skirtingai aiškina šią situaciją, bet reikėtų pasiteirauti savo draudiko. Į šį projektą mes pakvietėme daugybę partnerių ir per tuos metus yra nuveiktas milžiniškas darbas. Draudikai taip pat prisijungė ir, mūsų žiniomis, pastarąjį mėnesį jau keletas šios srities bendrovių taip pat informavo savo klientus apie naują pareigą ir kaip tuo pasirūpinti. Kviečiu jau dabar pasitikrinti savo medicininės pažymos galiojimą ir gruodį rūpintis šventinėmis nuotaikomis ir dovanomis.
Pajus ir profesionalai
Siekiant modernizuoti sveikatos patikros procesą, SAM peržiūrėjo Profilaktinių sveikatos tikrinimų sveikatos priežiūros įstaigose tvarką. Naujoje tvarkos redakcijoje atsirado pokyčių, kurie palies dalį vairuotojų dėl patikrų periodiškumo, taip atsiras daugiau lankstumo sveikatos specialistams priimant sprendimą dėl vairuotojo tinkamumo dalyvauti eisme.
Iki šiol visų 2-osios grupės transporto priemonių vairuotojų (C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE ir T kategorijų) sveikata turėjo būti tikrinama kas dvejus metus. Nuo 2024 m. spalio 15 d. 2-osios grupės vairuotojų iki 55 metų sveikatos patikrinimas atliekamas vieną kartą per penkerius metus, o 55 metų ir vyresnių vairuotojų sveikatos patikrinimas – vieną kartą per dvejus metus.
Toks pat sveikatos patikrinimo periodiškumas nustatytas ir traktorių, savaeigių mašinų vairuotojams, B kategorijos transporto priemonių vairuotojams, naudojantiems pažymėjimą profesiniams tikslams.
Atsižvelgiant į tai, kad kyla neaiškumų, ar asmenims, kurie nėra vairuotojai, tačiau naudojasi tarnybiniu transportu, privaloma tikrintis sveikatą kaip vairuojantiems B kategorijos transporto priemonę profesiniais tikslais, patikslinta, kad ši nuostata yra taikoma tik asmenims, kurie dirba vairuotojais.
Tikrinant vairuotojų, naudojančių pažymėjimą profesiniams tikslams, sveikatą visais atvejais privalėjo dalyvauti gydytojas otorinolaringologas ir neurologas. Šie specialistai nuo šiol privalo dalyvauti tik tais atvejais, kai sveikatą tikrina vidaus ligų gydytojas arba tokį sprendimą priima šeimos gydytojas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Bilotaitės pasiteisinimas dėl vairavimo egzamino: sprendimas nebuvo priimtas vienasmeniškai8
Buvusi vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė tvirtina, kad dabartinio ministro Vladislavo Kondratovičiaus teiginiai, jog sprendimas uždrausti laikyti vairavimo egzaminus rusų kalba buvo priimtas vienasmeniškai, nesiderinant su kitomis institucij...
-
Ministras: sprendimas atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba nebuvo tinkamai suderintas2
Metams atidėjus sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba, Vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovičius sako, jog toks žingsnis nebuvo tinkamai suderintas su atsakingomis institucijomis. ...
-
VRM atidėjo sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba7
Vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovičius penktadienį pasirašė įsakymą, kuriuo metams nukėlė sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba. ...
-
Šventinė karštinė įsibėgėjo: Kalėdoms išpuošia ir automobilius2
Kol tarp miestų vyksta amžina kova, kurio gi eglė gražiausia, išradingumu kartais nenusileidžia ir paprasti žmonės. Štai ir automobilių mylėtojai bando įrodyti, kad ne prasčiau moka išpuošti savo ratuotas transporto priem...
-
Bilotaitė turi kategorišką nuomonę dėl vairavimo egzamino2
Buvusi vidaus reikalų ministrė konservatorė Agnė Bilotaitė nepagrįstu ir nesuprantamu vadina naujojo vidaus reikalų ministro siekį stabdyti sprendimą nuo sausio vairavimo egzaminus Lietuvoje organizuoti tik lietuvių arba kitomis oficialiomis Europos ...
-
Vežėjų parką papildys elektriniai lokomotyvai2
Krovinių pervežimo bendrovė „LTG Cargo“ įsigijo septyniolika elektrinių lokomotyvų, jie į Lietuvą atvyks 2027-ųjų pradžioje. ...
-
Žali – patys saugiausi, oranžiniai – autsaideriai
Manoma, kad automobilio spalva neturi įtakos, kaip dažnai jis patenka į avarijas, tačiau ryškių spalvų transporto priemonės neretai laikomos saugesnėmis. ...
-
Naujovę „Regitrai“ padiktavo klientai4
„Regitra“ plečia savo asortimentą: įregistravę naują automobilio numerį iš karto galėsite įsigyti ir rėmelį. ...
-
Lūžio belaukiant: kas augins konkurenciją1
Europos naujų automobilių pardavimo statistika liudija: tebekaraliauja kompaktinės klasės modeliai. Daugeliui tai optimalus variantas dėl patrauklios kainos, gausios komfortą ir saugumą užtikrinančios įrangos, automobilio dydžio. Paklausiausių de&s...
-
Lietuviškas paradoksas: uždarbiai – geri, bet mechanikų trūksta6
Lietuva pagal kelių transportu gabenamus krovinius užima trečią vietą Europoje. Tokį srautą pervežančią sunkiasvorę techniką reikia nuolat prižiūrėti ir remontuoti. Tad kodėl mūsų šalyje smarkiai stinga kvalifikuotų sunkvežimių mech...