- Greta Andriuškevičiūtė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Žodis, virtęs kūnu, pažadas, įgavęs materialų pavidalą tikrovėje – kertinis motyvas ir naujausiame Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklyje “Aušros pažadas”.
Šiomis dienomis, kai saviugdos ir psichologijos mokymai žinomi daugeliui, jau niekam ne paslaptis, kad tai, ką galvojame ir kuo labai tikime, išsipildo. Introjekcijos kuria projekcijas, o mintys – mūsų realybę ir gyvenimo istoriją – tokių ir panašių teiginių girdime kasdien ir stengiamės jais vadovautis. Žodis, virtęs kūnu, pažadas, įgavęs materialų pavidalą tikrovėje – kertinis motyvas ir naujausiame Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT) spektaklyje “Aušros pažadas”.
Nepaskęsta smulkmenose
Spalio pradžioje pristatytas aktorės ir režisierės Agnės Sunklodaitės kūrybinis darbas NKDT – tai autobiografinis spektaklis, pasakojantis Prancūzijos rašytojo ir diplomato Romaino Garry gyvenimo istorijos vingius, asmeninius išgyvenimus bei žiūrovams suteikiantis progą atrasti ir įsigilinti į rašytojo asmenybę bei veiklos motyvus.
Nors spektaklis mums pasiūlo biografinį pasakojimą, tačiau jis nėra detalus ar koncentruotas į smulkmenas, siužetinė linija labiau linkusi į abstrakciją ir tik esminių gyvenimo etapų išryškinimą. Pagrindinė spektaklio kaip kūrinio mintis labiausiai atsiskleidžia veikėjų santykiuose, žodžiuose ir mintyse, kurias galima atrasti, pažinti ir pritaikyti kiekvieno mūsų gyvenime.
Spektaklio esminis pasaulėžiūros taškas – tikėjimas, optimizmas, viltis, meilė ir pažado vertė. Jis aktualus ir asmeniškai paliečia ne vieną skaitantįjį R.Garry kūrinį “Aušros pažadas” ar žiūrintįjį spektaklį, pastatytą remiantis tokiu pačiu šio autoriaus kūriniu.
Režisierė A.Sunklodaitė, pati parašiusi inscenizaciją ir adaptavusi klasikinį kūrinį scenai, pasielgė drąsiai, nes tai didelė tikimybė pasiklysti biografinėsė detalėse, tačiau jautrumas medžiagai ir įsiklausymas neleido prašauti pro šalį.
Erdvė kuria artimą ryšį
NKDT Rūtos salė, pritraukianti žiūrovus savo kamerine erdve bei joje vyraujančia jaukia atmosfera, kuria glaudų ir interaktyvų santykį su žiūrovu. Spektaklio “Aušros pažadas” režisierė A.Sunklodaitė, šią teatrinę erdvę savo pastatymui pasirinkusi pirmą kartą, kartu su scenografe Giedre Brazyte palieka ją atvirą stebėtojo fantazijai ir individualioms patirtims bei suvokimams.
Plėtojantis siužetinei linijai ir minimaliai keičiantis spektaklio rekvizitams, pasitelkus vaizduotę, erdvė transformuojasi žiūrovo sąmonėje. Pirmoje mizanscenoje – tai teatras, vėlesnėse – namai Vilniuje ar teniso laukai Prancūzijoje.
Balta širma, kabanti išilgai salės ir skirianti ją į dvi dalis, spektakliui suteikia ne tik papildomų prasmių ir estetikos scenovaizdžiui, bet teikia ir funkcinę naudą, drobė aktyviai naudojama multimedijos raiškai.
Fragmentiškas ir vientiso naratyvo neturintis “Aušros pažadas” stebina savo gebėjimu visas sceninio veiksmo dalis sujungti ir nepalikti takoskyros ar neišbaigtų mizanscenų.
Nors spektaklis vyksta pasakojimo forma, kai pagrindinis veikėjas R.Garry mintimis grįžta į praeitį ir savus tikėjimo bei vilties kupinus prisiminimus pateikia žiūrovui, tačiau riba tarp prisiminimų ir tikrovės, veiksmui įgyjant pagreitį, vis po truputį blėsta ir susijungia į chronologišką pagrindinio veikėjo ir jo mamos gyvenimo istoriją. Arba – žvelgiant plačiau – į Motinos ir Sūnaus istoriją, jų tarpusavio santykį ir ryšį.
Motina, Sūnus ir likimas
Jūratės Onaitytės kuriamas Motinos personažas prisodrintas skausmo, kančios ir nestokojantis vargo, bet niekada neprarandantis optimistiško žvilgsnio į pasaulį bei tikėjimo šviesia ateitimi.
Aktorės balso galimybės leidžia pasiekti įtikinamą įvairių nuotaikų raiškos amplitudę, nuo džiaugsmingo juoko, aidinčio ir atsispindinčio sūnaus sieloje ir galvoje, iki skausmo prisodrintų riksmų ir ašarų. R.Garry (Sigitas Šidlauskas) – Motinos tikėjimo, lūkesčių ir vilties simbolis, pats būdamas dar visai mažas tai suvokęs ir prižadėjęs mamai būti jos išgelbėtoju ir ramsčiu. S.Šidlausko humoro jausmas, tvirtumas ir sąžiningumas tiek prieš save patį, tiek prieš žiūrovus, puikiai atsispindi ir jo sukurtame vaidmenyje.
Muzikiniai intarpai ir šokio kompozicijos atspindi ir papildo ne tik veikėjų gyvenimo epizodus, bet ir suteikia lengvumo bei polėkio visam sceniniam vyksmui. Kompozitorius Deividas Gnedinas į spektaklį įterpęs prancūziškos muzikos garsų nukelia žiūrovus į to meto Prancūziją, R.Garry gimtinę ir mylimą šalį, į kurią jis žvelgia kaip į galutinį kelionės tašką siekiant laimės ir gyvenimo pilnatvės.
Su meile ir vidiniu tikėjimu S.Šidlausko atliekama “Marselietė” skatina susimąstyti ir žiūrovus apie stiprų troškimą, pažado svorį ir su kiekviena dainos eilute užgimstantį vis tvirtesnį tikėjimą.
Žaidybinė teatro forma, prigimtinis teatro sąlygiškumas atsiskleidęs pirmosiose spektaklio mizanscenose, interaktyvumas įtraukiantis tik tada, kai patiki, jog tai, kas vyksta, yra tiesa, R.Garry biografinė abstrakcija, sūnaus ir motinos santykiai bei žodžio vertės priminimas ir užtvirtinimas, A.Sunklodaitės spektaklyje atsiskleidė ir kiekvienam jį stebėjusiam uždavė esminį klausimą: "Kaip dar vaikystėje duotas pažadas gali pakeisti likimą ir ką reiškia stiprus tikėjimas ir viltis?"
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Istorija ir interpretacija: kaip atrodė baltų kariai?3
Vytauto Didžiojo karo muziejuje vykstančioje parodoje „Drąsos gijos“ galima išvysti rekonstruotų karinių uniformų, kurios dėvėtos VI–XX a. Tarp eksponatų – ir pagal Taurapilio pilkapio radinius atkurti apdarai, leižiant...
-
Kultūros ir sporto renginiai sausio 14–19 d.
Sausio 14 d. Kačerginės daugiafunkcio centro laisvalaikio salė: 18 val. paskaita-diskusija prie arbatos puodelio „Mažai angliavandenių turinti mityba. Medicinos naujovė? Nauja mada?“. Voškonių laisvalaikio salė: 18 val. šv...
-
Sausio 13-osios renginiai Kauno rajone1
Ežerėlio kultūros centras: 8 val. – pilietinė akcija „Atmintis gyva, nes liudija“, skirta Laisvės gynėjų dienai. Ilgakiemio laisvalaikio salė: 8 val. – pilietinė akcija „Atmintis gyva, nes liudija“. Domeikavos l...
-
Ąžuolyno bibliotekoje – įtraukios Varkalio pelkės4
Žaliuojantį Ąžuolyno bibliotekos parką papildė Eugenijaus Varkulevičiaus-Varkalio „Pelkė“. Kadaise vos netapusi pražūtinga, prieš dvejus metus šlapžemė jį įkvėpė naujam ciklui. ...
-
Felikso Bajoro palaiminta folkloro ir modernios muzikos jungtis
Dainininkė Giedrė Kaukaitė kviečia klausytojus į jaukią Kauno filharmonijos kamerinę salę, kur skambės šio sezono jubiliato kompozitoriaus Felikso Bajoro ankstyvieji vokaliniai opusai, prieš pusšimtį metų atvertę naują, istori...
-
Fantastikos klasika įkvėpė poetę sukurti savą magijos pasaulį1
Kauno rašytoja, Lietuvos rašytojų sąjungos narė, Lina Navickaitė dažniausiai pristatoma kaip poetė, nes santūraus būdo, kukli, tyli menininkė – neabejotinai poetinės sielos žmogus, nors, be poezijos rinkinių, yra išleidus...
-
Antropomorfiniai portretai, arba Gyvūnai scenoje3
Dailininkė Eva Mili (Eva Miliūnienė) gruodžio antroje pusėje surengė personalinę parodą, išsiskiriančia intriguojančiu, žaismingu pavadinimu – „Uodeguotieji puošiasi“. ...
-
Kūrybiškas judesys – ne tik šokėjo privilegija
Sausio 23–26 d. Kaune organizuojamas intensyvaus šokio savaitgalis „Sausis“. Dirbtuvės sieks suburti ne tik profesionalius šokėjus, bet ir visus norinčius išmokti judėti kūrybiškai ir susipažinti su skirtingo...
-
Rašytoja Jutta Noak: kūryba man – raktas į savąjį iliuzinį pasaulį2
„Kolegos ilgai nesuprato mano pasirinkimo, lyg būčiau išdavusi savo profesiją“, – tarsteli rašytoja Jutta Noak. Ne vieną dešimtį metų odontologe dirbusi moteris, palikusi baltą gydytojos chalatą, kaskart velkasi s...
-
Pirmą kartą Kaune – baletas su holograminėmis vaizdo instaliacijomis ir visiems žinoma muzika2
Baltijos baleto teatras (BBT), švenčiantis penkioliktą jubiliejinį sezoną, sausio 29 d. pirmą kartą atvyksta į Kauno kultūros centro Girstučio padalinį su karštu ir temperamentingu projektu „Karmen“, kurį šaltą žie...