J. Statkevičius ir K. Sabaliauskaitė: šalies tapatybė negali įstrigti laike

  • Teksto dydis:

„O ar galėjo podiumas būti kitoks, kai mes kalbame apie Lietuvos istoriją, – sako drabužių dizaineris Juozas Statkevičius, praėjusio sekmadienio vakarą „Litexpo“ kongresų ir parodų centre Vilniuje pristatęs lietuviško tautinio kostiumo spalvomis sušvitusią savo 2017 pavasario-vasaros kolekciją.

„Esame valstiečių tauta, kurios kostiumą stipriai įtakojo istorija bei Lietuvoje užuovėją atradusios tautos“, – priduria jis. „Juozo nutiestu podiumu žengė ne paikas trispalvis lozungas, ne etnografijos muziejus, ir ne per sovietinės „harmonizacijos“ kičą perleistas devinto vandens nuo kisieliaus garas, o pasaulio ritmu pulsuojanti mada“, – įsitikinusi J. Statkevičiaus kolekcijos įkvėpėja, rašytoja dr. Kristina Sabaliauskaitė.

Apie tautinį kostiumą, madą ir tautiškumą – šių dviejų kūrėjų pokalbis.

Kristina: Juozai, kai prieš pusę metų pasakei kolekcijos temą, nudžiugau, seniai to laukiau, beveik 15 metų, nuo tavo Paryžiaus „LVMH Aukštosios mados sindikato“ premija apdovanotos juostinių suknelių kolekcijos. Vis svarstydavau, kada sukursi lietuvišką kolekciją, kurios šiandien taip reikia?

A. Vaupšienės nuotr.

Juozas: Aš tos temos bijojau, nes ji sudėtinga ir slidi. Jei žmogus su prijuoste, iškart – „duokim garo“ ir atmetimo reakcija. Daug kam atrodo, kad mada ir liaudiškas kostiumas niekaip nesusiję. Tik pasidomėję giliau, atrandame klodus, iš kurių galėtum dar dešimt kolekcijų sukurti. Sunku per 90 modelių parodyti ir medžiagas, ir mūsų kultūros istorijos etapus, ir tai, kas gražiausia ir geriausia, ir tai, per ką teko pereiti lietuvių tautai, ir kas yra ateitis, kas šiuolaikiška. Neišnaudojame šitos temos. Gyvenimo būdas per šimtmečius pasikeitė ir keičiasi. Nuo pirmojo modelio ant podiumo norėjau parodyti, kokia Lietuva buvo ir kokia yra dabar. Seni dalykai įkvepia nauja. Noriu tau padėkoti, kad parodei meno kūrinius, kurie mane įkvėpė kolekcijai. Pirmoji balta suknelė su pūstu sijonu buvo Kanuto Rusecko „Lietuvaitė žvejė“.

Lietuvos dailės muziejaus ir P. Gasiūno nuotr.

 

Kristina: Kuri turėjo būti absoliučiai skandalingas meno kūrinys tame amžiuje, kai ją nutapė – mergina pasikaišiusi sijonus žvejoja, jos nuogos blauzdos begėdiškai atidengtos. Neįmanomas dalykas – XIX amžiaus darbo padiktuotas mini, kurį pastebėjo romantikas tapytojas! Visiškai sutinku: mes nežinome, kiek iš tiesų turime turto ir koks ypatingas yra originalus tautinis kostiumas. Įpratę matyti jį harmonizuotą, tiesiog nebeatkreipiame dėmesio į detales, spalvas, medžiagas, istorijas.

Jei žmogus su prijuoste, iškart – „duokim garo“ ir atmetimo reakcija. Daug kam atrodo, kad mada ir liaudiškas kostiumas niekaip nesusiję.

Juozas: Vietoj mėlyno sijono tam ansambliui derinau tikro, XIX amžiaus antikvarinio šilko kaspino atraižą, kurią „žvejė“ būtų galėjusi matyti tuo metu. Po kolekcijos žiūrovai kalbėjo, kad ant podiumo matė ne tik lietuviškų, bet ir škotiškų medžiagų. Bet, tu juk žinai – neatsitiktinai...

Kristina: Nes XVII amžiuje škotai nuo religinio persekiojimo pabėgo į Kėdainius, atsivežė savo tartanus, o lietuviai į šiaurę nuo Kėdainių, pradėjo austi languotas medžiagas, vėliau, žinoma, namų staklėmis imitavo „anglišką vilną“, kurią vilkėdavo dvarininkai. Juozai, tau pavyko surasti tikrą Lietuvos turtą – dar likusias senąsias audėjas...

Juozas: Joms jau 90 metų. Ir jos vis dar audžia! Dar moko dukras ir anūkes, kad amatas nemirtų. Jos audė man medžiagas ir pasakojo neįtikėtinas istorijas. Apie tai, kaip iš turtingos ponios ar žydės panešioto brokatinio chalato pasisiūdavo kiklikus ir kaip jais džiaugdavosi, kai per šokius drąsiai atsegdavo vieną sagelę. Arba kaip iš vyro pasivogusios kelnes, audavosi jas po trim sijonais, kad nebūtų šalta ir važiuodavo žiemą į bažnyčią. Jei vyras apie tokį žmonos „nusikaltimą“ būtų sužinojęs, duotų skūron. Kolekcijoje viską apverčiau aukštyn kojomis – iš audinio, iš kurio būdavo siuvami moteriški sijonai, pasiuvau vyriškus švarkus. Kartu su audėjomis dėliojome spalvų sąskambius, mane įkvėpė net išvirkščioji prijuostės pusė, o labiausiai – į medžiagas „įaustos“ istorijos ir pasakojimai.

Kristina: Turime suprasti, kad tautiniame kostiume nėra nieko atsitiktinio, nereikalinga, visa tai, kas į jį sudėta – spalvos, raštai, grožis yra tikra. Žmonės juk neturėjo pinigų, vieną išeitinį drabužį moterys pasisiūdavo visam gyvenimui ir į jį sudėdavo visa, ką tik galėdavo sau geriausio ir gražiausio leisti.

Juozas: Todėl ir sudėdavo: ir raudonų koralų karoliai, ir gintarai didžiausi, ir galionai, nuo ponų senų drabužių nuardyti, ir iš keliaujančio prekijo pirkti ryškiaspalviai šilko kaspinai. Vienas drabužio ansamblis pasakoja visą žmogaus gyvenimo istoriją – nemeluodamas apie tai, kas tas žmogus yra.

Norėjau įrodyti, kad iš žemaitiško audinio pasiūtas švarkas gali „nunešti“ užsienines madas. Štai, kur yra tikras, neimituotas, neskolintas grožis.

Kristina: Šalies istorija ir tapatybė negali įstrigti kaip inkliuzas gintare, juk ji amžių bėgyje natūraliai vystėsi...

Juozas: Kostiumas – taip pat. Tai svarbiausias dalykas, kurį norėjau pasakyti savo kolekcija. Joje turėjome pamatyti ir miško brolius, ir Salomėją Nėrį, ir Čiurlionį, ir Tysliavą, ir studentą, būsimą knygnešį, ir kaimo beprotį ir maištingą, lietuvybės idėjų suviliotą bajoraitę. Bet svarbiausiai buvo pamatyti kaip sava visa tai – čia ir dabar.

Kristina: Kai pradedame vystyti kolekcijos idėją, žiūrime daug meno kūrinių, paveikslų, parodų. Man visada nuostabu, kaip sugebi perdirbti kūrinio idėją, paversti ją drabužiu ir pamatyti naujai. Vaikinas su skranda ant podiumo. Jis gimė iš Pranciškaus Smuglevičiaus paveikslo, kurio nuotrauką išsiunčiau Juozui. Jis padarė tai, kad Lietuvos valstiečiai iš Smuglevičiaus drobės ant podiumo suskambo itin šiuolaikiškai. Kaip ir lietuvaitės, tarsi išlipusios iš Rusecko drobių – su vapsvos liemenimis ir suveržtais kiklikais.

 

Lietuvos dailės muziejaus ir P. Gasiūno nuotr.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių