- „Kauno dienos“, BNS inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Eksportuoti ukrainietiškus grūdus per Klaipėdą pardavėjams jau neapsimoka, jie dairosi į tam pritaikomą infrastruktūrą Dunojaus regione, o reali pagalba Ukrainai būtų subsidijos transportui, sako nedaug ukrainietiškų grūdų krovusios Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos „Bega“ generalinis direktorius Laimonas Rimkus.
Trumpesnis kelias
L. Rimkaus teigimu, maždaug 200 eurų už toną (Eur/t) atpigus iki laivo atvežamų ir į jį pakraunamų (angl. free on board, FOB) grūdų kainoms, pardavėjai į Klaipėdą jų neveža dėl aukštų transportavimo iki uosto kaštų.
„Žemės ūkio produkcijos kaina tuo metu, kai apsimokėjo vežti per Lenkiją, buvo labai aukšta, grūdai kainavo 350–400 Eur/t FOB'e – atvežta į uostą, pakrauta į laivą, šiuo metu kaina yra 200–250. Tai reiškia, kad prekeiviai arba produkcijos augintojai negali sau leisti išleisti ženklių sumų pervežimui, jiems tai nuostolinga“, – sako L. Rimkus.
Jo žiniomis, nemaža dalis eksportuojamų ukrainietiškų grūdų dabar nukreipiama į plečiamus Dunojaus terminalus, todėl vilčių, kad žemės ūkio produkcija vėl bus gabenama per Klaipėdą, L. Rimkus turi nedaug.
„Jis (pardavėjas) pasirinkęs trumpesnį kelią – nevykti į Lietuvą per Lenkiją, jis renkasi Dunojaus regioną, važiuoja į kitas valstybes. Deja, Lietuvos nenaudai, ten labai stipriai vystoma upinė infrastruktūra, terminalai. Kiek mums yra žinoma, ten pokyčiai yra didžiuliai ir kad bus vežama į Klaipėdą, tikrai nedėčiau vilties – Klaipėda yra per toli“, – sako L. Rimkus.
Yra resursų
Subsidijos, matyt, nori ir kitos šalys – ir Dunojaus regione, ir Lenkija, todėl taip pat nėra taip paprasta.
L. Rimkaus manymu, proveržio būtų galima tikėtis nebent tuo atveju, jeigu ES padėtų Ukrainai išvežti grūdus per Europą kompensuojant dalį pervežimo išlaidų.
„Jeigu būtų galima subsidijuoti transportą, dalinai kompensuoti vežimą – viena tona ar tonkilometriu išreiškus – manau, kad reikalai labai stipriai pajudėtų, tikrai galėtų pagyvėti alternatyvūs grūdų koridoriai, mano galva, tada pasiektų ir Klaipėdą. Mes – uostai, terminalai – pasiruošę, ir resursų turime, ir santykiai yra geri, ir klientai mus žino. Ukrainiečių eksportuotojai, gamintojai tikisi, kad tai būtų Europos pagalba“, – kalbėjo L. Rimkus.
Pasak jo, apie subsidijas jau kalbama ir kitose šalyse: „Tai būtų tiesioginė pagalba. Apie tai jau truputėlį kalbama, tai įkvėptų optimizmo. Subsidijos, matyt, nori ir kitos šalys – ir Dunojaus regione, ir Lenkija, todėl taip pat nėra taip paprasta“.
Pernai Ukrainoje prasidėjus karui ir Rusijai blokavus šalies uostus Juodojoje jūroje, ukrainietiški grūdai laikinai buvo eksportuojami ir per „Begą“, tačiau jų krova vėliau smarkiai sumažėjo.
Tik aliejus
Šiuo metu bendrovėje perkraunamas tik aliejus iš Ukrainos, nes jo atvežimo iki uosto kaina kainodaroje nėra tokia didelė, kaip, pavyzdžiui, grūdų.
„Labai maži, neženklūs kiekiai brangesnių pozicijų keliauja, tai yra augaliniai aliejai, kurių pervežimo kaina santykinai nesudaro didžiosios dalies kainodaroje, tokios pozicijos dar keliauja“, – teigia L. Rimkus.
Klaipėdos uosto vadovas Algis Latakas praėjusią savaitę sakė, kad Rusijai nuo liepos 17 dienos pasitraukus iš susitarimo dėl ukrainietiškų grūdų eksporto per Juodąją jūrą, Klaipėdos uostas galėtų priimti daugiau nei 10 mln. tonų grūdų, tačiau, anot jo, didžiausia problema vis dar išlieka, kaip juos atgabenti iki uosto.
Užsienio reikalų, susisiekimo ir žemės ūkio ministrai Gabrielius Landsbergis, Marius Skuodis ir Kęstutis Navickas pirmadienį bendru laišku paragino Europos Komisiją (EK) stiprinti alternatyvų Ukrainos grūdų eksporto maršrutą per Baltijos šalis.
Lietuva taip pat siūlo kelią per Baltijos šalis, kuris palengvintų Ukrainos grūdų transportavimą ir eksportą – muitinės formalumai, fitosanitarinė patikra ir kitos procedūros galėtų būti perkeltos nuo Ukrainos–Lenkijos sienos iki ES uostų, pavyzdžiui, Klaipėdos.
Pajamas mažina trukdžiai
Vienos didžiausių Klaipėdos uosto krovos bendrovių „Bega“ pajamoms pernai smukus 5 proc. iki 21,9 mln. eurų (2021 metais – 22,9 mln. eurų), bendrovės vadovas sako, kad šiemet tikimasi bent jau ne prastesnių metų, tačiau tolimesnę ateitį planuoti sudėtinga.
Pasak Laimono Rimkaus, ilgalaikis veiklos planavimas tapo sudėtingas dėl karo Ukrainoje, sankcijų Rusijai ir Baltarusijai, Klaipėdos uosto direkcijos ir „Lietuvos geležinkelių“ sprendimų.
Anot jo, valstybės valdomos įmonės pastaraisiais metais negarantavo stabilumo, kai kurioms pramonės įmonėms teko kovoti, kad nebūtų smarkiai branginamos geležinkelių ar uosto paslaugos.
L. Rimkus taip pat išskiria, kad dėl sankcijų Maskvai ir Minskui per trumpą laiką prarasta dalis krovinių, tarp jų – ir sankcionuotos Kėdainių fosforo trąšų gamyklos „Lifosa“ trąšos.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nausėda: siekiant sukurti diviziją iki 2030-ųjų gynybai reikia skirti 5,5 proc. nuo BVP8
Norint iki 2030 metų Lietuvoje sukurti diviziją gynybai reikia skirti 5,5 proc. nuo bendrojo vidaus produkto (BVP), sako prezidentas Gitanas Nausėda. ...
-
Nuo vasario 1 d. keičiasi „Vilniaus vandenų“ kai kurių paslaugų kainų tarifai
Nuo 2025 m. vasario 1 d. Vilniaus miesto ir rajono, Šalčininkų ir Švenčionių rajonų butų gyventojams didės geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kainos, praneša Vilniaus vandenys. ...
-
Kalėdoms lietuviai linkę rinktis praktiškas dovanas, joms išleis iki 250 eurų
Didesnė dalis šalies gyventojų Kalėdoms renkasi praktiškas dovanas, o artėjant šventėms itin šokteli dovanų čekių bei kortelių pardavimai, BNS sako Lietuvos prekybos centrų atstovai. ...
-
Švenčių organizatoriai: Kalėdų senelių rinka Lietuvoje profesionalėja
Kalėdų Senelio paslauga Lietuvoje tampa vis profesionalesnė – žmonės dažniau renkasi ne pagal kainą, o pagal kokybę, sako tokią paslaugą teikiančių įmonių vadovai. ...
-
Populiarėja dirbtinės Kalėdų eglutės, mažiau medelių parduoda miškininkai6
Ruošdamiesi Kalėdoms gyventojai vis dažniau renkasi dirbtines egles, pastebi prekybininkai. Tačiau itin išaugus ir gyvų medelių pasiūlai, mažiau kirstinių eglių parduoda Valstybinių miškų urėdija. ...
-
Dalis restoranų per Kūčias bus pilni, vis dažniau vakarienė užsakoma į namus6
Kalėdų išvakarėse, katalikams Lietuvoje švenčiant Kūčias, vakare dirbs ne visi restoranai, tačiau kiti laukia svečių ir tikisi visiško užimtumo. ...
-
Premjeras: Lietuvoje bus kuriama valstybinė institucija, atsakinga už gynybos priemonių įsigijimą9
Premjeras Gintautas Paluckas patvirtino, kad Lietuvoje ketinama steigti valstybei pavaldžią instituciją, atsakingą už gynybos priemonių pirkimus. ...
-
Lenkijos PSE ir „Litgrid“ galutinai sutarė investuoti į „Harmony Link“
Lenkijos elektros perdavimo sistemos operatorei PSE patvirtinus sprendimą dėl investicijų į elektros jungties tarp Lietuvos ir Lenkijos „Harmony Link“ statybą, įsigaliojo ir toks pat Lietuvos operatorės „Litgrid“ sprendimas. ...
-
Paluckas: 2025 m. valstybės biudžete gynybos finansavimas siekia 3,91 proc. nuo BVP7
Premjeras Gintautas Paluckas teigia, kad patvirtiname kitų metų valstybės biudžete 800 mln. eurų padidinus skolinimosi limitą šalies gynybos poreikiams, krašto apsaugos finansavimo dalis sieks 3,91 proc. nuo bendrojo vidaus produkto (BVP). ...
-
ESO nesutinka su VERT išvadomis2
Neplaninį „Energijos skirstymo operatoriaus“ (ESO) patikrinimą atlikusi Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) nustatė, kad tinklų operatorius netinkamai informavo dalį gamintojų (vystytojų), kodėl jiems nesuteikti pajėgumai pri...