- Aistė Kisarauskaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Likusieji parodos "Mano kiemas" autoriai vis dar laikosi įsikabinę tos gražiosios ar efektingosios formos, matyt, nė nesusimąstydami, kad takoskyrą tarp meno ir komercijos šiuolaikinėje fotografijoje žymi jos transliuojamos žinutės turinys, kurio čia nėra jokio, tad jie priskirtini ne mėgėjų, o profesionalų, tik ne meno, o komercinės fotografijos profesionalų kategorijai arba jų kūriniai atitinka tokius kriterijus, net jei autoriai kol kas iš to neuždirba pinigų.
Graudu vis kartoti, kad švelniai, tiesiog pasakiškai gražios mergaičių nuotraukos lieka taip toli nuo šiuolaikinio meno problematikos, kaip ir rėksmingos kostiumų dramos. Jose vis tiek valdo viena – stilingai paprasto ar ryškiai provokatyvaus drabužio tiesa. Šiose fotografijose dingsta viena svarbiausių – laiko dimensija. Ugnė Makauskaitė savo straipsnyje "Šiuolaikinio portreto tiesos" ("7 meno dienos", Nr. 25 (1177), 2016-06-24) mini Laito Rekaus darbus, kuriuose – homoseksualų portretai, tačiau parodos informacijoje to nerasite, todėl žiūrovui jie lieka tiesiog paprastais portretais be kokios nors kitos dimensijos.
Tik dar vieno fotografo – Dariaus Jurevičiaus – darbai skiriasi. Anksčiau pasiduodavęs vitališkam atsitiktinumui ar žiūrovą užgriūdavęs fotografijos eksperimentų audromis, šį kartą autorius dėmesį koncentruoja į konkretų vaizdą, fokusuojasi ties viena figūra – tėvu. Senėjimas, senstantis kūnas rodomas ramiai ir atvirai, primindamas neseniai eksponuotą Gintaro Znamierovskio "Rombo pavidalo kompoziciją su dviem linijom", kurioje nutapyta nukarusi moters krūtis. Senatvinė kūno deformacija – mūsų gyvenimo konstanta, kurią dažniausiai stengiasi apeiti glamūro prisodrintas viešasis diskursas, jį ne itin aktyviai tiria ir šiuolaikinis lietuviškas menas, nors reikia paminėti, kad neseniai "ArtVilnius" mugėje ši Kauno fotografijos galerija pristatė ryškų Donato Stankevičiaus projektą "Seni vairuotojai" (2013), kai amžius pateikiamas ne per žmogaus kūną, o per jo dublerius – senus (ne gražiai antikvarinius, o tiesiog senus) automobilius. Taigi, D.Jurevičius atrodo tęsiantis Romualdo Rakausko "Švelnumo" (1962-1971) ir kitų šios kartos fotografų taip mėgtų senų kaimo žmonių susiraukšlėjusių rankų ir veidų, pridengtų romantiškumo šydo, fotografijų tradiciją, tačiau iš tiesų jis kalba priešingai, deromantizuodamas sako paprastą tiesą: karalius – nuogas, tiksliau – senas. Tėvo torsas nepridengtas marškinių, kaip nepridengta ir pati elementariai buitinė situacija. Gal turėčiau sakyti, kad kadrų stilistika kiek "šokinėja", primindama jau minėtą autoriaus spontaniškumą, tačiau fotografas ramiai atsilaiko pagundai režisuoti, siekiant didesnio efekto. Šie vaizdai veikia savo paprastu dokumentiškumu, primindami kitą tėvo portretą – Eugenijaus Ališankos "Mados namus":
ta kepurė
tėvo sulankstyta iš laikraščio
kurią užsimaukšlindavo
ant progresuojančios plikės
dažydamas kreida lubas
rankoje teptukas
kepurė su snapeliu septintojo dešimtmečio
dizainas aukštoji mada
beveik yvas sen loranas
žengia kilimo podiumu
nuklotu laikraščiais
užsilipa ant taburetės ir tapo
baltą kvadratą
beveik kazimiras malevičius
tas tėvas
sulankstytas iš kaulų ir odos
jaunas gražus manekenas
įspūdingu šnobliu
tas laikraštis pilnas
septintojo dešimtmečio žinių
tos sulankstytos tiesos
rezoliucijos aukštyn kojomis
blyškios kreidos dėmės ant politinio biuro
veidų
pasaulinio perversmo citatos
tie namai
namai neišeinantys iš mados
pilni gyventojų
vieni tik pradeda karjerą
kitų galiojimo laikas eina į pabaigą
susilanksto išsilanksto
namai kvepiantys kreida klijais
skersvėju pro grindų plyšius
kraustaus iš jų ligi šiol
išsivežiau madų katalogus
žiurkes tiesas ir skersą vėją
tik ta kepurė
tėvo sulankstyta iš laikraščio
niekur nerandu
matyt suėjo prakurom
ta kepurė
sulankstyta iš pelenų
būtų kaip tik mano pražilusiai galvai
(Lietuvos rašytojų sąjungos mėnraštis "Metai", 2016 Nr. 3, kovas)
Tačiau tas vis ardantis ir naujas struktūras kuriantis laikas – taip pat materija ir kartais, galingajam menui paliepus, autoriui panorėjus, jis gali judėti kitaip. Sustoti, pulsuoti atgal ar judėti visai neįsivaizduojamomis kryptimis. Kaip sako mano penkiametė dukra, "Mama, aš prisimenu, kai tu dar buvai lėliukas (t. y. kūdikis)..."
Ir ką aš galiu atsakyti? Gal kad vaikų pastebėjimai, kaip ir meno kūriniai – lyg gero (o kartais ir vidutinio) dzeno meistro koanai, skirti mus išvesti iš užburtojo kasdienybės Hado ir švystelėti netikėto praregėjimo link? Nors, tiesą sakant, mano nuomone, tam skirtos ir paprastosios liepos mėnesio popietės – vartai jas iš visų pusių lyg laižytum neapsakomo (nes iš vaikystės) skonio "Eskimo" ledus ant pagaliuko ir vieną akimirką patiri tą skaidrų vidurvasario išsipildymo katarsį. Trumpą, lyg sekundės dalis trunkantis objektyvo diafragmos atsivėrimas. Ilgalaikį, liekantį atmintyje – kaip po to atspausta fotografija ar knygoje eilėraštis.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
99 proc. erdvės, 1 proc. šokio lygu 100 proc. tikroviškumo
Neseniai susimąsčiau: kur ir kaip baigiasi mūsų galaktika? Kas slypi už jos ribų? Ar už visatos ribų tęsiasi tiesiog beribė tuštuma, kurioje net aidas nuskęstų nepasiekiamoje tyloje? Apie tokius dalykus galvojau dar vaikystėje – dar...
-
Kultūros ir sporto renginiai gruodžio 23–29 d.
Gruodžio 23 d. Senoji Zapyškio Šv. Jono Krikštytojo bažnyčia: 18–20 val. „Kūčios ir tradicijos: papročių seminaras“ (su registracija, iki 15 žmonių). Registracija. Gruodžio 24 d. Tado Ivanausko Obelynės sod...
-
A. Keliuotytė: gyvenimas nėra lygtis, kurią gali išspręsti2
Išgirdus Keliuočių pavardę prieš akis iškyla šviesuoliai, palikę gilų pėdsaką Lietuvos kultūros istorijoje. Šį kartą kalbėjomės su šiemet jubiliejų atšventusia Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT...
-
Žiemos šventės: iliuzijų anatomija pagal A. Vaitkūnienę3
Užklydusiam į parodą iš pirmo žvilgsnio ji pasirodys jauki, šviesi, kalbanti apie linksmą švenčių laikotarpį, tačiau nesileiskite menininkės būti apgauti. Ausis užbūrus Mariah Carey dainai „All I Want for Christmas Is Yo...
-
NKDT 104-ąjį gimtadienį vainikavo „Auksinių teatro rūtos šakelių“ apdovanojimai ir koncertas1
Gruodžio 19 dieną Nacionalinis Kauno dramos teatras paminėjo sukaktį – 104-ajį gimtadienį, į šventinį renginį sukviesdamas teatro darbuotojus, partnerius bei bičiulius. ...
-
Dainius Bervingis: užsidedi ledo, susileidi vaistų – ir į sceną6
Su Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) aktoriumi, choreografu Dainiumi Bervingiu susitinkame teatre. Sužinojęs, kad kalbėsime sveikatos tema, vyras šypsosi ir rodo į dešinės kojos kelį – pasirodo, laukia vizitas pas traumatolog...
-
„90's Disco Fest“ paskelbė naują 2025-ųjų datą ir atlikėjus
„Žalgirio“ arena ir „Legends concerts Europe“ renginių organizatorius 2025-aisiais surengs vienintelę ir didžiausią 90-ųjų diskoteką Baltijos šalyse „90‘s DISCO FEST“. 90-ųjų festivalis „90&lsquo...
-
Kauno muzikiniame teatre įspūdingą eglutę kūrusi Šmidtienė: drugelis – tarsi rojaus nuojauta14
Laikas iki jaukiausių metų švenčių sparčiai tirpsta. Kiekviename žingsnyje jau galime pajausti kalėdinę nuotaiką. Kauno valstybinis muzikinis teatras taip pat pasiruošė ir nekantraudamas šį magišką jausmą perteikia savo...
-
Kultūros ir sporto renginiai gruodžio 16–22 d.
Gruodžio 16 d. Ežerėlio kultūros centro salė: 14 val. Kauno „Vyturio“ gimnazijos jaunių choro koncertas „Skambantis adventas“. Gruodžio 17 d. Rokų laisvalaikio salė: 15 val. Mažylių kinas „Mergaitė su degtukais&ld...
-
Išskirtiniai Vilniaus miesto ansamblio NIKO 2024-ieji ir paskutinysis šių metų koncertas Kaune
Šiemet Vilniaus miesto ansamblis NIKO savo biografiją papildė ne vienu reikšmingu įrašu. Jau beveik du dešimtmečius Europoje koncertuojantis ansamblis 2024-aisiais pasirodė ir didžiosiose Europos scenose. C...