- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Mada: kai kurios madingos spalvos populiarumą praranda vos po poros metų, tačiau geltona su „Lamborghini“ ženklu siejama ne vieną dešimtmetį.
-
Atsargūs: pirkėjai baiminasi, kad akį veriantį ryškų automobilį antrinėje rinkoje parduos sunkiau nei neutralios spalvos.
-
Kontrastas: ryškus automobilis išsiskiria iš kitų, bet ne visi to nori.
-
Audronė Drungilaitė
-
Tendencija: tyrimas rodo, kad į avarijas dažniausiai patenka raudonos spalvos automobiliai.
Automobilio spalva yra labai svarbus dizaino, logotipo estetikos ir bendro prekės ženklo įvaizdžio dalis. Spalvos dažnai atspindi savininko asmenybę. Vis dėlto tai ne vien stiliaus klausimas. Pasirodo, automobilio spalvos pasirinkimas gali turėti įtakos saugumui kelyje.
Spalvų reikšmė
Psichologai sako, kad konservatyvūs pirkėjai mėgsta monochromines spalvas, o ekstravertai nevengia ryškesnių automobilių. Natūralu, kad spalvos žmonėms kelia ir nevienodų asociacijų. Aistrą ir veržlumą reiškiančiai raudonai ar džiaugsmą ir optimizmą – geltonai sunku konkuruoti su prabangą ir solidumą simbolizuojančia pilka, ilgaamžiškumą ir išlaikomą vertę perteikiančia juoda ar švarą ir tvarką primenančia balta.
Tai, kokį poveikį turi ilgalaikis ir kryptingas dizainerių ir rinkodaros specialistų darbas, puikiai iliustruoja vien iš šviesiai žalio tono pasaulyje atpažįstami „John Deere“ traktoriai ar skaisčiai geltona „Caterpillar“ statybinė technika.
Japonų gamintoja „Mazda“ tik neseniai pakeitė ilgą laiką vyravusį nusistatymą, esą raudonai turėtų būti dažomi tik „Ferrari“ bolidai. Japonai pademonstravo, kad aistrą automobiliams ir nenumaldomą tobulumo siekį perteikiantis sodriai raudonas atspalvis puikiai tinka ne tik agresyviems sportiniams modeliams, bet ir šeiminiams universalams ar miesto visureigiams.
Paiso praktiškumo
Vilniaus dailės akademijos Dizaino inovacijų centro vadovė Audronė Drungilaitė pastebi, kad ryškius atspalvius pritaikyti praktiškai yra sunkiau nei įprastus.
„Svarbus yra praktiškumo veiksnys. Naujos technologijos leido išspręsti dalį su tuo susijusių klausimų, tačiau tarp vartotojų iki šiol gyvuoja įsitikimas, kad, pavyzdžiui, raudona spalva greičiau blunka ir reikalauja daugiau priežiūros. Žmonės nerimauja, kad, įsigiję ryškų automobilį ar kitą gaminį, bus priversti dažniau jį valyti ir plauti. Taip pat šiek tiek labiau gali matytis įbrėžimai“, – dėstė industrinio dizaino ekspertė.
Kiekviena nauja spalva – papildomos išlaidos, nes reikia specialiai paruošti dažymo įrangą ir t.t.
Naują daiktą perkantys vartotojai dažnai iš anksto įvertina jo paklausą antrinėje rinkoje. Neutralios spalvos automobilį gali būti lengviau parduoti nei akį veriantį ryškų – tai juntama atokesniuose šalies rajonuose.
„Mažesniame mieste tai gali būti pirmas tokios ryškios spalvos automobilis, tad gatvėje jį visi atpažins. Išskirtiniai, žvilgsnį traukiantys atspalviai tinka ne kiekvienai asmenybei, juolab kad mes esame šiauriečiai. Galbūt jos populiaresnės tuose regionuose, kuriuose šiltesnis klimatas. Mes norime išsiskirti turimų daiktų kokybe, o ne ryškiomis spalvomis“, – pastebėjo A.Drungilaitė.
Įvairovė kainuoja
Anot specialistės, gamintojai sąmoningai stengiasi apriboti konkrečios gaminių kategorijos spalvų gamą. Tai daroma siekiant išvengti nenumatytų išlaidų, nes, išplėtus spalvų pasiūlą surenkant, komplektuojant, pakuojant ar persiunčiant gaminius, padidėja žmogiškosios klaidos tikimybė.
„Kiekviena nauja spalva – papildomos išlaidos, nes reikia specialiai paruošti dažymo įrangą ir t.t. Norint gaminius nudažyti skirtingais atspalviais, automatiškai tenka pateikti bent minimalaus dydžio užsakymą. Pristatant produktą reikia daugiau fotosesijų, papildomo polapio tinklalapyje ar katalogo puslapių“, – komentavo žinovė.
Kontrastas: ryškus automobilis išsiskiria iš kitų, bet ne visi to nori. / Shutterstock nuotr.
Tačiau tai netrukdo gamintojams siūlyti ryškių produktų. Kone labiausiai pastebimi energiją ir aistrą simbolizuojantys raudoni tonai. Ryški spalva atkreipia vartotojų dėmesį ir ilgainiui tampa neatsiejama nuo prekės ženklo. Atitinkamai ir tų įmonių produktai bendroje rinkoje tampa lengviau atskiriami. Tarkime, per daugelį metų tapo įprasta matyti juodus G klasės „Mercedes-Benz“ visureigius ir geltonus „Lamborghini“ superautomobilius.
Oranžinis „Ferrari“
Pasak A.Drungilaitės, išgauti norimą atspalvį – rimtas iššūkis. Nors dizaineriai spalvas renka iš specialių palečių, pritaikytų skirtingiems paviršiams (metaliniams, mediniams, popieriniams, plastikiniams ir kt.), mažame plote spalva dažnai atrodo kitaip, nei nudažius visą objektą.
Pavyzdžiui, gilią raudoną automobilio spalvą teoriškai galima išgauti dažant poliruotą metalinį paviršių, tačiau praktiškai tai sunku įgyvendinti, nes detales reikia dengti antikorozine medžiaga ir gruntuoti. Šiuo atveju „Mazdos“ specialistai nusprendė pirmam sluoksniui naudoti sidabro atspalvio dažus, kad išsaugotų norimo sodrumo spalvą.
Pašnekovė pastebi, kad tam tikru metu ypač madingos spalvos neretai greitai užmirštamos – jų žmonės geidžia trumpą laiką. Jos žodžiais, pasitaiko atvejų, kai mados ar naujų interjero dizaino spalvų tendencijos išlieka aktualios vos vienus ar dvejus metus.
„Šiuo metu populiarūs prigesinti smėlio, rusvi ir kiti žemės atspalviai. Dėmesį ekologijai perteikia žali ir mėlyni tonai. Čia vėlgi daug lemia asociacijos – siekiant, kad elektromobilis išsiskirtų iš aplinkos, dažniau naudojami su elektra siejami melsvi arba su ekologija susiję žalsvi atspalviai“, – dėstė industrinio dizaino specialistė.
Automobilių gamintojai itin atidžiai stebi vyraujančias tendencijas. „Ferrari“ neseniai pristatė originalų oranžinės ir žalios spalvų derinį, dėl kurio „812 Competizione“ kupė kėbulas atrodo tarsi grūdintas ugnimi. „Mazda“ atnaujintam CX-5 miesto visureigiui pasirinko smėlio ir cirkonio atspalvių derinį, o rinkoje neseniai debiutavęs elektromobilių gamintojas „Rivian“ savo pikapui – prislopintą geltoną spalvą.
Europoje – pilka ir juoda
Įmonės „carVertical“ specialistai atliko tyrimą siekdami nustatyti pačias populiariausias automobilių spalvas ir jų pasirinkimo tendencijas. Anot jų, ryškiaspalviai bolidai gerokai dažniau sutinkami šilto klimato šalyse nei šiaurinėje pasaulio dalyje. Vairuodami spalvingą modelį Norvegijoje, Švedijoje, ar Kanadoje galite sulaukti kreivų žvilgsnių, tačiau Kalifornijos ar Italijos gyventojams tai atrodo visiškai įprastas pasirinkimas.
Balti automobiliai populiaresni šalyse, kuriose vyrauja aukšta oro temperatūra, nes balta spalva atspindi saulės šviesą ir neleidžia salonui taip stipriai įkaisti.
Siekiant, kad elektromobilis išsiskirtų iš aplinkos, dažniau naudojami su elektra siejami melsvi arba su ekologija susiję žalsvi atspalviai.
Neseniai atlikto tyrimo metu nustatyta, kad balta spalva yra populiariausia Australijoje (39,1 proc. visų automobilių) ir Europoje (26,8 proc.). Australai taip pat mėgsta sidabrinius (15,9 proc.) ir pilkus automobilius (14 proc.). Europiečiai pilką spalvą mėgsta dar labiau (25,9 proc.), bet nuo jos nedaug atsilieka ir juoda (24,5 proc.).
Panašus procentas juodų automobilių sutinkamas ir JAV (24,7 proc.). Tačiau amerikiečiai mėgsta ir baltus (20,9 proc.), sidabrinius (17,3 proc.) automobilius.
„71 proc. mūsų platformoje patikrintų automobilių yra monochrominiai – juodi, balti, pilki arba sidabriniai. Tai rodo, kad žmonės transporto priemones renkasi gana konservatyviai“, – teigė automobilių ekspertas ir „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis.
Automobilių spalvų tendencijos labai pakito per pastaruosius 20 metų. Net 42 proc. automobilių, kurie pagaminti 2002 m. ir patikrinti minėtoje automobilių istorijos platformoje, yra pilki arba sidabriniai. Baltų transporto priemonių tada beveik nebuvo, nors dabar ši spalva – viena populiariausių.
Šiandien situacija stipriai pakito. Iš visų patikrintų 2020 m. pagamintų automobilių 26 proc. buvo pilki ir 18 proc. balti.
Juodų automobilių populiarumas tiek 2000, tiek 2022 m. išliko panašus. Kartais spalvų tendencijos tęsiasi vos keletą metų. Pavyzdžiui, rudų automobilių populiarumas stipriai išaugo 2012 ir 2014 m., bet netrukus pradėjo kristi.
Raudona – pavojinga
Tyrimo metu nustatyta, kad automobilio spalva turi įtakos tikimybei patekti į eismo įvykį. 60 proc. platformoje tikrintų raudonų automobilių patyrė eismo įvykį – galima daryti prielaidą, kad šios spalvos automobilius vairuoti turėtų būti pavojingiausia.
Atsargūs: pirkėjai baiminasi, kad akį veriantį ryškų automobilį antrinėje rinkoje parduos sunkiau nei neutralios spalvos. / Scanpix nuotr.
Ruda (59 proc.) ir juoda (57 proc.) taip pat yra spalvos, eismo įvykiuose minimos dažniau nei kitos. Toliau – geltona (55 proc.), mėlyna (54 proc.), balta (50 proc.) ir pilka (50 proc.). Nors skirtumai nelabai dideli, tyrimo rezultatai rodo, kad kai kurių spalvų automobiliai į eismo įvykius patenka dažniau.
„Faktas, kad raudoni automobiliai patenka į eismo įvykius dažniau, nestebina. Sportiniai automobiliai dažnai yra raudoni, o greičio mėgėjai taip pat dažniau renkasi tokios spalvos metalinius žirgus nei konservatyvūs vairuotojai“, – pasako M.Buzelis.
Per keletą pastarųjų dešimtmečių automobilių gamintojai pristatė daug ryškių spalvų. Tačiau, atrodo, pilkos, baltos ar juodos spalvos populiarumas artimiausiu metu nesiruošia kristi.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
AAD teigia: Lietuvos transporto parkas atsinaujina2
Aplinkos apsaugos departamento (AAD) pareigūnams nuo šių metų rugpjūčio kelių reiduose pradėjus tikrinti transporto priemonių taršą, per tris mėnesius visoje Lietuvoje aplinkosaugininkai sustabdė 472 transporto priemones, iš kur...
-
Transporto sektoriui metai klostėsi sudėtingai: rinka liko nestabili, griežtėja reguliacinė aplinka
Lietuvos transporto ir logistikos įmonės šiuos metus vertina kaip sunkius – nors įmonių pajamingumas šiek tiek padidėjo, bet darbuotojų trūkumas neleido pilnai pasinaudoti pagerėjusia situacija. ...
-
Bilotaitės pasiteisinimas dėl vairavimo egzamino: sprendimas nebuvo priimtas vienasmeniškai9
Buvusi vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė tvirtina, kad dabartinio ministro Vladislavo Kondratovičiaus teiginiai, jog sprendimas uždrausti laikyti vairavimo egzaminus rusų kalba buvo priimtas vienasmeniškai, nesiderinant su kitomis institucij...
-
Ministras: sprendimas atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba nebuvo tinkamai suderintas3
Metams atidėjus sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba, Vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovičius sako, jog toks žingsnis nebuvo tinkamai suderintas su atsakingomis institucijomis. ...
-
VRM atidėjo sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba7
Vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovičius penktadienį pasirašė įsakymą, kuriuo metams nukėlė sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba. ...
-
Šventinė karštinė įsibėgėjo: Kalėdoms išpuošia ir automobilius2
Kol tarp miestų vyksta amžina kova, kurio gi eglė gražiausia, išradingumu kartais nenusileidžia ir paprasti žmonės. Štai ir automobilių mylėtojai bando įrodyti, kad ne prasčiau moka išpuošti savo ratuotas transporto priem...
-
Bilotaitė turi kategorišką nuomonę dėl vairavimo egzamino2
Buvusi vidaus reikalų ministrė konservatorė Agnė Bilotaitė nepagrįstu ir nesuprantamu vadina naujojo vidaus reikalų ministro siekį stabdyti sprendimą nuo sausio vairavimo egzaminus Lietuvoje organizuoti tik lietuvių arba kitomis oficialiomis Europos ...
-
Vežėjų parką papildys elektriniai lokomotyvai2
Krovinių pervežimo bendrovė „LTG Cargo“ įsigijo septyniolika elektrinių lokomotyvų, jie į Lietuvą atvyks 2027-ųjų pradžioje. ...
-
Žali – patys saugiausi, oranžiniai – autsaideriai
Manoma, kad automobilio spalva neturi įtakos, kaip dažnai jis patenka į avarijas, tačiau ryškių spalvų transporto priemonės neretai laikomos saugesnėmis. ...
-
Naujovę „Regitrai“ padiktavo klientai4
„Regitra“ plečia savo asortimentą: įregistravę naują automobilio numerį iš karto galėsite įsigyti ir rėmelį. ...