- Eleonora Budzinauskienė, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vilkikų vairuotojų krizė Europoje neslūgsta – masiškai trūkstamą kvalifikuotą darbo jėgą bandoma pritraukti iš užsienio. Lenkijos parlamentas priėmė įstatymą, siekiant palengvinti užsieniečių įdarbinimą, o vokiečiai pripažino, kad logistikos sektorius be darbo migrantų nebeišsiverčia, teigia sektoriaus ekspertai.
Pasak Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso vadovo (TTLA) Povilo Drižo, šiuo metu Europoje trūksta apie 400 tūkst. vilkikų vairuotojų. Vairuotojų stygių patiria ne tik Lietuvos, bet ir Lenkijos, Vokietijos, Prancūzijos ir kitų valstybių vežėjai.
„Šalių vyriausybės profesionalių vairuotojų krizę sprendžia įvairiai: subsidijuoja jaunuolių profesinį parengimą, stengiasi daugiau įdarbinti moterų, investuoja į saugias vilkikų stovėjimo aikšteles“, – sako P. Drižas. Tačiau vien šios priemonės problemos nesprendžia. Juolab kad ir Vakarų Europos vežėjai pripažįsta: susilyginus darbo jėgos kaštams, laikai, kai buvo galima prisivilioti vairuotojus iš ES pakraščio valstybių, jau praeityje“.
Europoje vis garsiau girdimi raginimai plačiau atverti darbo rinką kvalifikuotai darbo jėgai iš trečiųjų šalių. Šiam žingsniui pirmoji ryžosi Lenkija, kurioje sunkvežimių vairuotojų trūksta daugiausia – jų poreikis siekia apie 124 tūkst. Lenkija pernai priėmė įstatymą, palengvinantį užsieniečių įdarbinimą.
Nauja tvarka įsigalios jau šių metų sausio 29 d., kuri palengvins užsieniečių įdarbinimo procedūras ypač strategiškai svarbiuose Lenkijos ekonomikai sektoriuose. Tiesa, jie dar nepaskelbti, bet transporto įmonės tikisi atsidurti šiame sąraše, todėl aktyviai ruošiasi pasinaudoti atsiversiančiomis galimybėmis.
Tuo tarpu ekspertų grupė iš Kelno ekonominių tyrimų instituto paskelbė, kad darbuotojai migrantai šiuo metu gelbsti didžiausią Europos ekonomiką Vokietiją nuo logistikos sunkumų, kurie pernai prislėgė Jungtinę Karalystę. Instituto duomenimis, įdarbintų užsieniečių, dirbančių krovininių vilkikų vairuotojais, dalis Vokietijoje pasiekė 24 proc.
Nepaisant to, šiuo metu šalyje trūksta apie 80 tūkst. profesionalių vairuotojų. Vokietijoje šis trūkumas auga sparčiu tempu, kadangi kasmet į pensiją išeina apie 30 tūkst. vilkikų vairuotojų, kai prie vairo juos pakeičia perpus mažiau naujų vairuotojų. Vokietijos federalinė krovinių vežimo, logistikos ir atliekų šalinimo asociacija savo Vyriausybę paragino mažinti biurokratines kliūtis, susijusias su reikiamos kategorijos vairuotojo pažymėjimų išdavimu, įrengti daugiau saugesnių vilkikų stovėjimo vietų, kad vairuotojams būtų lengviau pailsėti ne kabinoje.
Prancūzija, susidurianti su maždaug 40 tūkst. sunkvežimių vairuotojų trūkumu, yra paskelbusi 600 mln. eurų paramos paketą, kuriuo siekiama apmokyti bedarbius, kad šie užimtų laisvas logistikos darbo vietas, įskaitant sunkvežimių vairuotojus.
P. Drižo vertinimu, sprendžiant darbo rinkos iššūkius Lietuvai vertėtų pasinaudoti ES šalių praktika ir ieškoti kompleksinių priemonių. Anot jo, verslas pasigenda ilgalaikės valstybinės migracijos politikos darbo rinkos atžvilgiu, kuri remtųsi demografinės situacijos vertinimu. „Pastarieji keleri metai aiškiai liudija, kad užtikrinus reikiamus imigracijos srautus, tai galėtų kompensuoti darbingo amžiaus gyventojų skaičiaus sumažėjimą“, - sako TTLA vadovas. Todėl būtina sudaryti supaprastintas sąlygas užsieniečiams atvykti į šalį ir įsidarbinti tose srityse, kuriose specialistų trūkumas itin didelis“.
Tolimųjų reisų vairuotojai Lietuvoje yra įtraukti į trūkstamų profesijų sąrašą. Tai reiškia, kad siūlomų laisvų darbo vietų vilkikų vairuotojams yra kur kas daugiau, nei gebančių ar norinčių dirbti šį darbą.
„Esant dideliam darbuotojų trūkumui vidaus rinkoje yra vienintelė išeitis – samdyti specialistus užsienyje. Tačiau tai padaryti nėra paprasta: kliudo užsieniečių įdarbinimo biurokratiniai barjerai, migracinių procedūrų labirintas, neišspręsti neaiškumai dėl naujų vairuotojų rengimo tvarkos“, – sako P. Drižas. Pasak jo, TTLA atsakingoms institucijoms yra pateikęs pasiūlymus dėl vilkikų vairuotojų įliejimo į darbo rinką, įskaitant ir užsieniečių įdarbinimo tvarkos supaprastinimą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Skvernelis: JAV sprendimas – praeitos Vyriausybės nesėkmės ženklas4
Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) administracijai paskelbus apie dirbtinio intelekto lustų eksporto ribojimą, kuris taikomas ir Lietuvai, Seimo pirmininkas Saulius Skvernelis tokį sprendimą vertino kaip praeitos Vyriausybės vykdytos užsienio politikos ...
-
VMI priminimo žinutę gaus 180 tūkst. klientų: ką svarbu žinoti
Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) informuos 180 tūkst. savo klientų apie Ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriaus (EVRK) veiklos kodų pasikeitimus. ...
-
Ekonomistas: to niekas negalėjo paaiškinti3
Vyriausybė steigia Maisto tarybą. Nauja institucija stebės būtiniausių maisto produktų kainas. Jei kils įtarimų, kad brangsta nepagrįstai – įsikiš. Ekonomistams teigiant, kad maisto kainų augimas jau išsikvėpė, premjeras Gintau...
-
Suskaičiavo, kiek II pakopoje iš tiesų prikaupia Lietuvos gyventojai: rekordininką rado tik vieną4
Kai didelė dalis šalies gyventojų piktinasi, kad pensijų fonduose senatvei pavyksta sukaupti nedaug, šimtai lietuvių gali pasigirti įspūdingomis sumomis. O vienas iš šalies komercinių bankų tikina ir netgi pateikė pavyzdį,...
-
Seimo Energetikos komisija irgi išsakė savo nuomonę dėl antrojo jūros vėjo parko konkurso1
Seimo Energetikos ir darnios plėtros komisija, kaip ir Audito komitetas, paragino Energetikos ministeriją laikinai sustabdyti vykstantį antrojo 700 megavatų (MW) Lietuvos vėjo parko Baltijos jūroje vystytojo konkursą. ...
-
Svarbi žinia iš „Sodros“: pranešimus gaus beveik 236 tūkst. žmonių4
„Sodra“ skelbia, kad pranešimus apie įtraukimą į pensijų kaupimą antrojoje pakopoje arba automatinį sustabdytų įmokų atnaujinimą gavo beveik 236 tūkst. žmonių. Iki birželio 30 d. jie gali apsispręsti, ar nori dalyvauti valstyb...
-
Savickas ketina aiškintis dėl JAV ribojimų4
Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) administracijai paskelbus, kad ribos lustų eksportą į visas šalis, išskyrus 18 artimiausių partnerių, kurių gretose Lietuvos nėra, ekonomikos ir inovacijų ministras Lukas Savickas tvirtina – situa...
-
Valstybės kontrolė pateikė šokiruojančius duomenis apie Lietuvos kelius1
Daugiau nei trečdalis valstybinės reikšmės kelių yra blogos būklės, o dauguma jų remonto darbų 2021–2023 metais vėlavo, sako Valstybės kontrolės (VK) atstovas. Tuo metu „Via Lietuvos“ vadovas tikina, kad strateginių kelių ...
-
Audito komitetas siūlo stabdyti jūros vėjo konkursą: kokia ministro pozicija?4
Seimo Audito komitetas siūlo Energetikos ministerijai stabdyti šiuo metu vykstantį antrojo 700 megavatų (MW) galios Lietuvos vėjo parko Baltijos jūroje konkursą, kol bus įvertintas jo ekonominis pagrįstumas. ...
-
ŽŪM: jiems parama gyvybiškai būtina1
Smulkiųjų ūkininkų ūkių plėtrai skiriama dar 2,35 mln. eurų paramos, trečiadienį pranešė Žemės ūkio ministerija. ...