- LNK inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nuo 2025-ųjų bus privaloma rūšiuoti tekstilę. Bus plečiamas tokių atliekų surinkimo vietų tinklas. Gaminiai turės atitikti naujus kokybės standartus, kad jų naudojimas būtų ilgesnis, o perdirbimas antriniam panaudojimu lengvesnis. Šia tema LNK žurnalistai pasikalbėjo su aplinkos viceministre Raminta Radavičiene.
„Skaičiuojama, kad Europoje kasmet tekstilės atliekų susidaro 5,2 mln. t. Didžioji blogybė, kad didžioji šių atliekų dalis, t. y. iki 78 proc., geriausiu atveju sudeginama arba pašalinama sąvartynuose. Tad siekis nuo kitų metų pradėti plėsti infrastruktūrą yra susietas su tuo, kad kuo daugiau tų atliekų surinktume“, – kalbėjo viceministrė.
– Kas keisis? Atsiras daugiau konteinerių?
– Gerės infrastruktūra, ji bus patogesnė, daugės konteinerių. Tačiau didysis pokytis – atsiras privaloma gamintojo atsakomybė tekstilei ir tekstilės gaminiams, ko iki šiol nebuvo. Tai bus daroma visoje Europoje. Nes tekstilės sektorius yra vienas taršiausių, t. y. ketvirtas pagal taršumą po maisto, statybų ir transporto. Gamintojo atsakomybė apima ekodizainą, medžiagų pasirinkimą gaminant gaminius, tai, kad jie turi būtų ilgaamžiai, tvarūs, kuo ilgiau tarnautų. Taip pat, kad gaminius galima būtų lengvai tvarkyti, t. y. keisti užtrauktukus, sagas ir kt. Be to, kad ir kiti tekstilės gaminiai, pavyzdžiui, kilimėliai, būtų iš medžiagų, kurias galima perdirbti, kai gaminys tampa atlieka. Gamintojai taip pat taps atsakingi už visos atliekų tvarkymo sistemos sukūrimą ir finansavimą.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
– Ar mūsų šalyje yra įmonių, kurios perdirba tekstilės gaminius? Į ką virsta perdirbta tekstilė?
– Reikėtų pradėti nuo to, kokia situacija yra vertės grandinėje, – Lietuvoje, žvelgiant į pardavimus, trečdalis įsigyjamos tekstilės yra dėvėta ir du trečdaliai nauja. Vadinasi, turime didžiulį galvosūkį, kad į Lietuvą įvažiuoja dėvėta tekstilė ir turime atrasti tinkamų priemonių ir būdų spręsti šį klausimą, nes pagal gamintojo atsakomybę tik naujos tekstilės gamintojai įtraukiami į šią schemą. Be to, kol kas yra tik keletas įmonių, kurios perdirba tekstilės atliekas, ir tik į žemesnės vertės tekstilės gaminius, pavyzdžiui, šluostes, neaustines medžiagas, kurios naudojamos kaip izoliacinės, ir pan. Sukurti komercinį sprendimą, kaip pagaminti žaliavą, kuri būtų įterpta į naujo gaminio gamybą, reikia laiko. Tam visoje Europoje skiriamas didžiulis dėmesys, didžiuliai ištekliai, įtraukiamas ir mokslas, nes čia labai svarbus ir verslo bei mokslo bendradarbiavimas. O startuojame nuo to, kad kuo daugiau tekstilės gaminių galėtume pakartotinai panaudoti. Todėl Lietuvoje yra bent keletas stambesnių rūšiavimo centrų, kur išrūšiuoti vartotojų tekstilės gaminiai yra išrūšiuojami dar kartą ir arba parduodami, arba perduodami pakartotiniam naudojimui.
Rūšiavimas turėtų būti ne mados dalykas, o mūsų kasdienybė.
– Grįžkime prie vartotojų. Sakote, kad rūšiuoti bus privaloma. Ką tai reiškia? Kas mus kontroliuos, galbūt baus, kokia lauks atsakomybė, jeigu mes to nedarysime, ir kas tikrins?
– Norėčiau pasakyti, kad vartotojams tai tikrai nėra didžiulė naujiena ar naujovė. Šiandien vartotojų sąmoningumas tikrai yra paaugęs ir augantis. Jeigu atsiranda infrastruktūra, vartotojai tikrai noriai tuo naudojasi. Dar norėčiau paminėti tokias labai geras iniciatyvas kaip mainų daiktais platformos, kur yra dalijamasi, keičiamasi drabužiais, atsiranda ir drabužių nuoma, kuri vis populiarėja, ir ne tik proginių drabužių, bet ir darbo drabužių. Tai vėlgi leidžia didinti tvarumą šiame sektoriuje, kas yra būtina ir neišvengiama.
– O baudos ar bus?
– Rūšiavimas turėtų būti ne mados dalykas, o mūsų kasdienybė ir dar kartą noriu paminėti, kad šiandien matome, kad tekstilės konteineriai tikrai dažnai būna užpildyti, dažniau problema, kad jie ne visąlaik yra išvežami. Tad vartotojams tai tikrai ne didysis pokytis, visas pokytis orientuotas į gamintojus, gamybą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Viename Lietuvos mieste pabrango parkavimas: panaikintas ir svarbus patogumas1
Šiauliuose nuo sausio pabrango parkavimas miesto centre, o vairuotojai už automobilių stovėjimą nebegali atsiskaityti per mobiliojo ryšio operatorius. Kad nepatirtų nuostolių, tokį sprendimą priėmė pati UNIPARK bendrovė. Tik esą juos ...
-
Šokiruojanti tiesa: daugiau nei 100 verslo subjektų pažeidė reklamos įstatymą?
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT), praėjusiais metais atlikusi apie 3 tūkst. skleidžiamos reklamos patikrinimų, daugiau nei 100 verslo subjektų pateikė rekomendacijas dėl skleidžiamos jų kosmetikos gaminių reklamos. ...
-
Seimo komitetas skubina perkelti šalies bitininkystei palankią ES Medaus direktyvą
Parlamentinis Kaimo reikalų komitetas ragina Žemės ūkio ministeriją nelaukti 2025-ųjų gruodžio 14-osios ir greičiau parengti pataisas dėl Europos Sąjungos (ES) vadinamosios Medaus direktyvos perkėlimo į Lietuvos teisę. Tokiu atveju keistųsi ir g...
-
Ruošiamasi atnaujinti Antaniškių parko estradą Radviliškyje
Radviliškio rajono valdžia planuoja per dvejus metus atnaujinti buvusią Antaniškių vasaros estradą – apie 5 mln. eurų kainuosiančius darbus tikimasi pradėti šiemet. ...
-
Internete kylančių iššūkių akivaizdoje ES stiprina skaitmeninį raštingumą2
Pernai galutinai pasibaigus teismams su nekilnojamojo turto bendrove „Darnu Group“ Lietuvos radijo ir televizijos centras (Telecentras) ruošiasi atnaujinti prieš metus iš jos atgautą 7,26 hektaro ploto teritoriją Vilnia...
-
„Eurovizijos“ atrankos dalyvė atskleidė paslapčių: kiek kainuoja sudalyvauti šiame konkurse?19
Jau šiandien prasidės pirmasis „Eurovizijos“ pusfinalis, į kurį pateks du dalyviai, siekiantys atstovauti Lietuvai „Eurovizijos“ konkurse. Pusfinalį bus galima stebėti 21 val. per LRT televiziją. Pirmą kartą „Eurovi...
-
Sostinės Viršuliškių rajone ketinama įrengti naują skverą: darbai kainuos daugiau nei 800 tūkst. Eur2
Vilniuje, prie Pilaitės prospekto ir Spaudos bei J. Rutkausko gatvių, ketinama įrengti naują skverą. Vilniaus vystymo kompanijos teigimu, rangos darbai atsieis kone 807 tūkst. eurų. ...
-
Lietuva – viena ES lyderių pagal paslaugų plėtrą tiek per mėnesį, tiek ir per metus
Lietuva pernai spalį buvo viena Europos Sąjungos lyderių pagal paslaugų plėtrą tiek per mėnesį, tiek ir per metus, rodo Eurostato penktadienį paskelbti duomenys. ...
-
LEA apžvalga: kaip po akcizų padidinimo pasikeitė degalų kainos2
Nuo sausio 1 d. padidinus akcizus, benzinas šalyje pabrango 5,2 proc., o dyzelino kaina padidėjo 10,3 proc. Kaip praneša Lietuvos energetikos agentūra (LEA), kitose Europos Sąjungos (ES) šalyse degalų vidutinės kainos vidutiniš...
-
Savickas dėl sankcijų Rusijai įgyvendinimo: buvusios Vyriausybės sprendimas nėra efektyvus1
Lietuva gali efektyviai kontroliuoti sankcijų Rusijai įgyvendinimą ir užtikrinti, kad dvejopos paskirties prekės nepasiektų agresorės rinkos, sako ekonomikos ir inovacijų ministras Lukas Savickas, jam siūlant sušvelninti buvusios Vyriausybės ...