- Lukas Juozapaitis, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Valstybės valdoma bendrovė „Via Lietuva“ (buvusi Lietuvos automobilių kelių direkcija) nori keisti kelių finansavimo modelį, kad lėšų keliams gautų tiesiogiai iš savo komercinės veiklos, o ne tik iš valstybės biudžeto.
„Via Lietuva“ ieško, kas už maksimalią 300 tūkst. eurų (be PVM) sumą atliktų galimybių studiją, kaip pakeisti teisinę bazę ir tiksliai apibrėžti, iš kokių konkrečių šaltinių įmonė gautų pajamų keliams finansuoti.
Pasak „Via Lietuvos“ generalinio direktoriaus Mariaus Švaikausko, dabartinis finansavimo modelis nėra tvarus, nes kasmet iš valstybės biudžeto keliams skiriama „vos ne ta pati suma“.
„Siekiame surasti modelį, pakeisti tam tikrus teisės aktus, kad finansavimą žinotume ne vieneriems metams. (...) Todėl reiktų rasti modelį, prisirišti prie tam tikrų atskaitos taškų, surasti taisykles ir pakeisti įstatymus, kad žinotume, kad tiek pajamų galbūt surinksime, tokias jas turėsime. Ir kad galėtume planuotis išlaidas ir iškart tam tikrus ilgalaikius projektus“, – BNS sakė M. Švaikauskas.
„Dabar ilgalaikių projektų net negalime pradėti, nes nežinome kitų metų finansavimo. Nes tik Seimas lemia kitų metų biudžetą“, – pridūrė jis.
Dabar ilgalaikių projektų net negalime pradėti, nes nežinome kitų metų finansavimo. Nes tik Seimas lemia kitų metų biudžetą.
Birželio pradžioje paskelbto studijos rengėjo konkurso sąlygose nurodoma, kad dabar įstatymuose įtvirtintas Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) finansavimo modelis neužtikrina, kad visos su keliais susijusios lėšos, pavyzdžiui, rinkliavos, būtų panaudotos būtent kelių tinklo plėtrai.
M. Švaikauskas tikino, kad įstatymu leidus „Via Lietuvai“ gauti įmonei pajamų iš komercinės veiklos, lėšų keliams bendrovė galėtų pasiskolinti. Įmonės vadovo teigimu, nepaisant to, kad „Via Lietuva“ jau pusantrų metų yra akcinė bendrovė, ji negali savarankiškai skolintis rinkoje.
„Tikslas – surasti taisykles, susiformalizuoti įstatymais, pasižiūrėti veikiančius Europoje modelius ir pasiūlyti juos pritaikyti Lietuvoje. Ir akcinės bendrovės statusas, kurį dabar turime, būtų pilnai legit (įgyvendintas – BNS). Galėtume patys skolintis, patys planuoti ilgalaikes investicijas, nes šiandien mes net kaip įmonė skolintis negalime“, – kalbėjo jis.
Anksčiau M. Švaikauskas yra sakęs, kad bendrovė negali skolintis dėl Finansų ministerijos patvirtintų nuostatų, nors dar pernai gegužę su finansų įstaigomis buvo beveik susitarta dėl 100 mln. eurų bankų paskolų.
Studijos rengėjai turėtų išanalizuoti Austrijos, Lenkijos, Vokietijos, Švedijos ir Suomijos kelių finansavimo praktiką, taip pat, kaip lėšos skirstomos energetikos arba geležinkelių įmonėse Lietuvoje.
„Via Lietuva“ nori turėti bent du naujus finansavimo modelius, kurie apimtų įmonės galimybes finansuoti veiklą iš sunkiojo transporto mokamo kelių naudotojo mokesčio, rinkliavų, tiesioginių pajamų iš jos turto, elektromobilių krovos stotelių, taip pat skolinantis, tačiau nedidinant valstybės skolos.
„Via Lietuva“ vadovas pabrėžia, jog kai kur Europoje tokių pat bendrovių už naudojimąsi keliais gautos pajamos nėra perskirstomos per valstybės biudžetą, o atitenka tiesiai įmonėms.
M. Švaikausko teigimu, norint įgyvendinti strateginius valstybės tikslus ir gerinti kelių kokybę per artimiausius 10 metų jiems reikėtų skirti apie 1,8 mlrd. eurų.
„Poreikis yra 1,8 mlrd. eurų dešimčiai metų į priekį, kad pasiektume rezultatą, koks užprogramuotas strateginiuose dokumentuose: turėti daug geresnį dangos būklės indeksą, kad tiltai negriūtų ir panašiai. Nes turime rodiklius, kurie yra iškelti, tačiau finansų jiems neskiriama. Tai kelių būklė degraduoja, tiltai degraduoja“, – sakė jis.
Pasak M. Švaikausko, bendrovė tikisi, kad studija bus baigta ir teisės aktai parengti iki šių metų pabaigos.
Keliams šiemet numatoma skirti 872 mln. eurų. Pagal įstatymą iš KPPP programos skiriamo finansavimo 67 proc. tenka valstybinės reikšmės, 33 proc. – vietiniams keliams.
Kovą „Via Lietuva“ pranešė, kad 2024–2027 metais į valstybinės reikšmės kelių plėtrą ir atnaujinimą investuos daugiau nei 1,7 mlrd. eurų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Pokyčiai Lietuvos pramonėje: nebesame pigios darbo jėgos šalis?
Lietuvos pramonėje vykstantys robotizacijos ir automatizacijos pokyčiai rodo teigiamas tendencijas, tačiau ateityje didžiausią įtaką įmonių sėkmei turės ne tik technologijų diegimas, bet ir reikiamų kompetencijų specialistų ugdymas, pastebi pram...
-
Klišonis: dabartinė kelių būklė netenkina nei gyventojų, nei savivaldybių, nei Vyriausybės
Norint gerinti kelių būklę, būtina bent puse milijardo eurų didinti Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) biudžetą, mano Lietuvos savivaldybių asociacijos (LSA) prezidentas Audrius Klišonis. ...
-
Ruošiantis atsijungti nuo rusiškos elektros sistemos – svarbus priminimas gyventojams
Artėjant Baltijos šalių sinchronizacijai su kontinentinės Europos tinklais, „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) ir Lietuvos elektros perdavimo sistemos operatorė „Litgrid“ informuoja, kad gyventojams nereikia atlikti joki...
-
Aptarnavimo sektoriaus darbuotojai patiria psichologinį klientų smurtą: kas dažniausiai kliūva?
60 proc. aptarnavimo sektoriaus darbuotojų patiria psichologinį klientų smurtą. Tai lemia ne tik nepasitenkinimą turimu darbu, bet ir nuolatinį stresą. Dėl ko kyla klientų nepasitenkinimas ir kaip to išvengti? Apie tai LNK žiniose žurnalistai...
-
Skiriama 50 mln. eurų: šia parama gali pasinaudoti kiekvienas gyventojas
Gyventojų saulės elektrinėms skirta dar daugiau nei 50 mln. eurų paramos. Vasario pabaigoje dėl jos galės kreiptis norintieji jas įsirengti, padidinti galią arba įsigyti iš nutolusių parkų. ...
-
Paukštyne – gripo protrūkis: nugaišo per 30 tūkst. vištų
Praėjusią savaitę Lietuvoje nustačius pirmąjį šiemet paukščių gripo atvejį laukinėje faunoje, gripo protrūkis jau užfiksuotas Šilutės rajono Vilkyčių paukštyne, iš daugiau nei 246 tūkst. ten laikomų vi&scaron...
-
Ekspertai: pensijų fondų lėšos „gelbėja“ šalies ekonomiką
Antros pensijų pakopos fondų valdytojai per tris 2024 metų ketvirčius Lietuvoje investavo 11,7 proc. fondų turto, o sistemai išlikus stabiliai 2030 metais šios investicijos galėtų išaugti iki 15,6 proc., sako Lietuvos investicinių ...
-
Mačiulis: palūkanų karpymas turėtų tęstis toliau
Europos Centrinis Bankas (ECB) šiemet toliau mažins palūkanų normas, o metų pabaigoje jos turėtų siekti mažiau nei 2 proc., prognozuoja Lietuvos komercinių bankų ekonomistai. ...
-
Šakalienė apie karių atlyginimų kėlimą: tai bus tokia liūto dalis
Kariuomenei pagal atlyginimų vidurkį tarp didžiausių šalies darbdavių pernai gruodį atsidūrus antroje vietoje, krašto apsaugos ministrė Dovilė Šakalienė sako, kad artimiausiu metu prioritetas bus teikiamas ne darbo užmokesčiui ...
-
Ekonomistai: pinigai gynybai – ir didinant mokesčius
Lietuvai ketinant iki 2030-ųjų gynybai skirti kur kas didesnį finansavimą, „Swedbank“ ekonomistas Nerijus Mačiulis siūlo tam papildomų lėšų ieškoti mažinant šešėlinę ekonomiką, valstybės išlaidas, sk...