Stimulų paketais konkurencingumo neprimaitinsi

Nors konkurencingumo sąvoka nėra lengvai apibrėžiama ir vienareikšmė, niekas neprieštarauja, kad būti konkurencinga šalimi yra naudinga, tad siekis didinti konkurencingumą – svarbus ekonominės politikos tikslas. Nuomonės išsiskiria tuomet, kai bandoma rasti naudingiausias konkurencingumo didinimo priemones.

Atrodo, jog dvi pagrindinės Lietuvos ekonominės politikos kryptys, orientuotos į konkurencingumo didinimą, yra eksporto ir investicijų skatinimas. Tam daug dėmesio skiria Lietuvos ekonominės plėtros agentūra (toliau – LEPA), "svarbia sunkmečio įveikimo ir Lietuvos ūkio modernizavimo priemone" eksportą ir užsienio investicijas Ekonomikos skatinimo plano projekte (toliau – planas) vadina Vyriausybė.

Tačiau jei jau konkurencingumą suvokiame kaip Lietuvos įmonių galimybę eksportuoti, o užsienio įmonėms sėkmingai investuoti Lietuvoje, iš kur ši galimybė turėtų kilti? Ar iš valstybės paramos, ar sudaromų veiklos sąlygų?

Svarbiausia – bendras klimatas

Verslo skatinti ir remti nereikia – jei tik susidaro ar yra sudaromos sąlygos pelningai veiklai, atsiras ir šia veikla užsiimančiųjų. Jei tokių sąlygų nėra, bet koks skatinimas ar parama kainuoja daugiau nei remiamos ekonominės veiklos nauda.

Taigi, geriausia, ką valstybė gali padaryti, – gerinti nuo jos priklausančias veiklos sąlygas, tokias kaip mokesčiai, įvairių leidimų ir licencijų išdavimas, administracinė našta, darbo jėgos samdymas ir kiti reguliavimai. Tačiau atrodo, kad norima eiti kitu keliu.

Minėtame ekonomikos skatinimo plane numatyta išskaidyti LEPA ir įsteigti dvi naujas agentūras: "Enterprise Lithuania" ir "Invest in Lithuania". Plane neužsiminta apie jų funkcijas, konkrečius veiksmus skatinant eksportą ar investicijas, kodėl dviejų agentūrų veikla būtų naudingesnė, nei šiuo metu veikianti LEPA.

Naujų agentūrų įkūrimas visiškai nedera su biudžeto lėšų taupymo tikslu bei saulėlydžio komisijos veikla: jei kuriame dvi naujas agentūras, panaikinti derėtų ne vieną, o kokias keturias. Be to, vargu ar konkurencingumą, investicijų patrauklumą ar eksporto potencialą šalyje lemia šias sritis kuruojančių institucijų skaičius.

Kuo blogesni neeksportuojantys?

Plane taip pat numatyta tiesioginė parama eksportuojančioms Lietuvos įmonėms ir prioritetinis jų kreditavimas. Tačiau juk tik eksportu užsiimančių įmonių skatinimas diskriminuoja kitas įmones, kurios neeksportuoja.

Daroma prielaida, jog užsienio paklausa prekėms ir paslaugoms iš Lietuvos yra svarbesnė nei vidinė šių prekių ir paslaugų paklausa. Žinoma, eksportuoti yra labai svarbu, tačiau ūkiui vienodai svarbi tiek vidinė, tiek užsienio paklausa, todėl prioritetinis eksporto įmonių rėmimas į blogesnę padėtį stato eksportu neužsiimančias įmones.

Net jei eksportas ir sudaro apie pusę Lietuvos bendrojo vidaus produkto, likusios dalies paklausos diskriminuoti negalima, ypač turint omenyje blogėjančią Lietuvos eksporto rinkų situaciją. Su ekonominiais sunkumais susiduria ne tik Lietuva, tačiau ir be išimties visos Lietuvos eksporto rinkos, todėl tikėtis, kad eksporto skatinimu galima kompensuoti Lietuvos vidinės paklausos sumažėjimą yra naivu.

Lengvatos įvaizdžio nepagerins

Dar viena užsienio investicijas skatinanti priemonė plane – išskirtinės sąlygos tam tikroms užsienio investicijoms. Kiekvienu konkrečiu atveju investuojančiai užsienio įmonei būtų suformuotas vadinamas stimulų paketas. Jo sudėtis plane nėra detalizuota, tačiau galima numanyti, jog tai galėtų būti įvairios lengvatos ar išskirtinės veiklos sąlygos, kurios būtų teikiamos užsienio kapitalui.

Globalioje ekonomikoje nustatyti kapitalo kilmę ir sunku, ir netikslinga – kapitalas itin "sraunus", išradingieji ras, kaip jam suteikti užsienietišką etiketę. Kam reikia diferencijuoti kapitalą pagal jo kilmę? Kodėl nesiimama gerinti bendrų investicinių sąlygų, pavyzdžiui panaikinant pelno mokestį perinvestuojamam pelnui? Lengvatos atskiroms įmonėms ir blogos bendrosios investavimo sąlygos niekuomet nepadarys Lietuvos patrauklia investuoti valstybe.

Išimtys – ne panacėja

Tad Lietuvos konkurencingumo kėlimas remiant užsienio kapitalą ir eksportuojančias įmones ignoruoja faktą, kad šalies konkurencingumas – tai bendrųjų sąlygų, o ne išimčių visuma. Šalies konkurencinį potencialą atskleidžia ne veiklos skatinimas ar parama, o ekonominės veiklos sąlygų gerinimas.

Dabartinė situacija primena užsienio investicijų ir eksporto vežimų traukimą duobėtu ir vingiuotu verslo sąlygų keliu, kai tuo tarpu rūpintis reiktų ne šiais dviem vežimais, o duobėto kelio lopymu. Tai padėtų ne tik eksporto ar investicijų, bet ir visiems likusiems Lietuvos ūkio "vežimams".

Todėl verslo reguliavimo, administracinės ir mokestinės naštos mažinimas yra pagrindinė visoms ūkio sritims galinti pasitarnauti konkurencingumo didinimo priemonė.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Saulius1

Saulius1 portretas
Keista - LRI straipsnis, ir visai nieko !!!
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

  • Hansas H. Luikas: už Trumpo beprotybės slypi metodas, kuris nežada nieko gero, ypač Vokietijai
    Hansas H. Luikas: už Trumpo beprotybės slypi metodas, kuris nežada nieko gero, ypač Vokietijai

    Donaldas Trumpas komanduoja Amerikai bei pasauliui savo įrašais socialinėje žiniasklaidoje ir keliais būdvardžiais: „great“ (didingas), „beautiful“ (gražus), „stupid“ (kvailas) ir „idiot“ (idiotas). ...

  • Karas Ukrainoje – Putino fiasko
    Karas Ukrainoje – Putino fiasko

    Karas Ukrainoje yra Vladimiro Putino fiasko. Ir ne dėl to, kaip tęsiasi „trijų dienų specialioji karinė operacija“. ...

  • Ar sugebėsime grįžti į sveiko proto savivaldos sistemą?
    Ar sugebėsime grįžti į sveiko proto savivaldos sistemą?

    Antradienį įvyko ministro pirmininko Gintauto Palucko susitikimas su merais. Ne iš vieno mero lūpų skambėjo frazės, jog į Vyriausybės pastatą dalykiškam pokalbiui jie pateko pirmą kartą po ketverių metų totalaus ignoravimo. Žinoma, ...

  • Nuovargio karta
    Nuovargio karta

    Vaikų bumo, X, Y, Z, Alfa karta... Pagal gimimo metus esame vienos ar kitos atstovai – skirtingų vertybių, prioritetų, savito mąstymo. Nors įprasta tarp jų ieškoti skirtumų, yra ir bendrumų. Vienas jų – nuovargis. Mokymosi, profesi...

  • Nugalėtojo niekas neteisia
    Nugalėtojo niekas neteisia

    Ar netikėtai užkluptas Trečiojo reicho puolimo (1941 m. birželio 22 d.) Josifas Visarionovičius Džiugašvilis (1878–1953) galėjo apsilankyti Dievo namuose ir išpažinti savąsias nuodėmes, kaip BBC dokumentiniame filme „Stalina...

  • Technologijos teologija
    Technologijos teologija

    Prieš 800 metų Vakarų pasaulio žmogus per savo gyvenimą pamatydavo tiek naujų atvaizdų, kiek šiandienis žmogus išvysta per vieną dieną, – tokia ištarmė šiandien skelbiama daugelio pasaulio universitetų humani...

  • Genadijus ir BRELL
    Genadijus ir BRELL

    Genadijus nusivylė, kad pabrango dyzelinas. „Tai pirk elektrinį automobilį“, – pasiūlė serviso darbuotojas Abdula. „O kur tokius pardavinėja?“ – dalykiškai pasidomėjo Genadijus. „Elektrėnuose“ &nda...

  • Parduotuvėje – operacija „Pirštinės“
    Parduotuvėje – operacija „Pirštinės“

    Ir vis tik gerų žmonių yra. Nors daugelis pasakytų priešingai. ...

  • Sena ir nauja
    Sena ir nauja

    Praėjus lygiai savaitei po senojo naujojo Jungtinių Valstijų prezidento inauguracijos, vadinamojo paskutiniojo teismo dienos laikrodžio rodyklės dar viena sekunde pasislinko link vidurnakčio. Kitaip tariant, iki visiško žmonijos susinaikinimo lik...

  • Ukrainiečių pseudodraugams
    Ukrainiečių pseudodraugams

    Iš anksto norėčiau pranešti, kad šiame tekste bus išsakyta daug karčių žodžių, kurie įsiutins ne vieną, tačiau dabartinis naujosios Lietuvos valdžios, mūsų Prezidento, naujojo JAV prezidento aplinkos bei jo paties elges...

Daugiau straipsnių