- Marija Gustainienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Savaitgalio kelionė iš Kauno į Pakruojo dvarą suteikia istorinių žinių ir palieka neišdildomą įspūdį, dėl kurio čia norisi dar kartą sugrįžti.
Vokiška valda
Lietuvoje pradedami atkurti dvarai ir po truputį grąžinama gili senovė su savo tradicijomis, kultūra, savastimi. Jaunajai kartai ši atgyjanti istorija yra labai naudinga ugdant patriotinius ir pilietinius jausmus. Kas gali labiau pažadinti meilės savo gimtajam kraštui emocijas, jeigu ne skvarbus žvilgsnis į senovę, kur aiškiai suvokiamas ryšys, siejantis dabarties ir praeities kartas. Kuo Pakruojo dvaras yra savitas ir ypatingas?
Pirmiausia tai yra didžiausia Lietuvoje iki šių dienų išlikusi vokiečių valdyta dvaro sodyba, nuo miestelio nutolusi apie 2 km ir besitęsianti apie kilometrą dešiniuoju Kruojos krantu.
Dvaras išsiskiria vienodu stiliumi, net ūkiniai pastatai klasicistinių formų. Naujam gyvenimui prikelti 26 pastatai (dvaro rūmai, kostiuminė – Vilnos manufaktūra, parfumerinė, arklidės, ūkio tvartas, puodžiaus dirbtuvės ir kt.), liudijantys XIX a. pabaigos ir XX a. pradžios dvaro kasdienybę.
Tuos statinius projektavo tuometis dvaro savininkas Theodoras von der Roppas XVIII a. pabaigoje. Dvaro ūkiniai ir gamybiniai pastatai statyti iš natūralių statybos medžiagų – lauko akmenų ir dolomitų. 1895 m. pastatyta pieninė, kurioje buvo gaminamas sviestas ir sūriai. Dvaro zoną nuo rūmų skiria labai gražiai prižiūrimas parkas. Aišku, visas jo grožis atsiveria vasarą, kai medžiai ir žolė sužaliuoja. Tai yra puiki alėja pasivaikščioti ir grožėtis įspūdinga aplinka.
Jo pakraštyje yra kalvė, karčiama, unikalus, vienintelis Lietuvoje išlikęs vėlyvojo klasicizmo formų tokios paskirties vėjo malūnas (1823 m.), vandens malūnas, arkinis tiltas, kuris buvo pastatytas XIX a. pradžioje pagal prancūzų inžinerinės hidrotechnikos mokyklos auklėtinio projektą.
Šeimininkų dalia
Pakruojo dvaras nuo kitų Lietuvos dvarų skiriasi savo aplinkos dydžiu ir originalumu. Išraiškingas ne tik išorinis vaizdas, bet ir labai akį patraukia vidus.
Kaip teigia barono įvaizdį kuriantis ir lankytojus bei svečius palydintis Vincentas, čia yra daug autentiškų baldų, kurie byloja apie XIX a. pabaigos interjero stilių. Pastebėtina, kad kiekvienas dvaro kambarys imituoja jame gyvenusio asmens dvasią, stengtasi perteikti barono ar jo žmonos, kitų dvare gyvenusių asmenų charakterį ir pomėgius.
Pakruojo dvaras nuo kitų Lietuvos dvarų skiriasi savo aplinkos dydžiu ir originalumu. Išraiškingas ne tik išorinis vaizdas, bet ir akį labai traukia ir vidus.
Paskutinis dvaro savininkas L.von der Roppas buvo nevedęs ir dvarą paliko sūnėnui Juliui von der Roppui. 1940 m. dvarą nacionalizavus, J.von der Roppas ilgą laiką gyveno šalia dvaro, bet apkaltintas sabotažu pabėgo į Vokietiją. Per Antrąjį pasaulinį karą jis buvo sugrįžęs, bet dvaro neatgavo. Karo pabaigoje pasitraukė kartu su vokiečiais.
Po karo čia įsikūrė tarybinis ūkis, nuo 1959 m. veikė žemės ūkio technikumas. Dvarui ir jo pastatams atkurti prireikė labai nemažai ne tik laiko ir resursų, bet ir dvasinės išmonės, norint atkurti to laikotarpio dvasią. Didelį užsidegimą šiais klausimais turi broliai dvyniai Vadimas ir Vincentas, kuriantys patys ir tuo uždegantys kitus darbuotojus.
Autentikos dvasia
Labai daug emocijų sukelia apsilankymas Pakruojo dvaro Vilnos manufaktūroje, kur kiekvieną detalę jau daugybę metų kruopščiai kuria Janina Vansauskienė, paveldėjusi šitą meilę vilnos vėlimui iš savo senelio.
Keista rankose laikyti beveik šimto metų senumo linų kuokštelį. Man, kaip nelabai suprantančiai medžiagų specifiką, tas pluoštelis labiau panėšėjo į šilką. Pasirodo, tikrasis lietuviškas linas tikrai buvo mūsų tautos šilkas. Juk iš jo austi ir siūti nuostabūs drabužiai.
Janina – originalių rankinių kūrėja. Jos iš vilnos nuvelti ne tik moteriški švarkeliai, rankinės, bet ir malonūs kambario akcentai: dvaro juokdarys, peteliškės, malonios smulkmenėlės dovanų parvežti artimiesiems. Moteris visą savo dvasinę energiją įdeda į savo kūrinius, tai yra menininkės dvasia.
Kita įspūdinga vieta – Larisos, meilės emigrantės iš Moldovos, kostiuminė. Moteris labai nuoširdžiai papasakojo, kaip ji siuva XIX a. pabaigos dvasią atitinkančius moteriškus drabužius: sukneles, pižamas, prijuostėles, jas papuošdama ne tik gėlių ornamentais, bet ir lietuvišką patriotizmą ugdančiais žodžiais: "Kad ir juodą duoną valgyt, bet savo tėvynėj."
Pakruojo dvare kiekvieną savaitgalį vyksta gyvojo muziejaus programa, kurios metu atkuriama XIX a. pabaigos ir XX a. pradžios dvaro kasdienybė, o lankytojai tampa tikrais praeities dvaro gyventojais.
Pakruojo dvare lankėmės dviese su dukra, bet visas dėmesys buvo sutelktas būtent į mus abi, gavome viską: įspūdingą ekskusiją po dvaro teritoriją, dvaro vidų, supažindinimą su apgyvendintais paukščiais kuriamame dvaro terariume. Pagaliau karčiamoje vakarienė irgi pagal užsakymą: "Ciela parūkyta karka, virta aluje, patiekiama su naminiais troškintais kopūstais, bulvėmis, krienų padažu ir sodo žalumynais." Tai yra vietinis kultūrinis paveldas. Įdomus faktas – baronų von der Roppų valdymo laikotarpiu dvaro kumečiai buvo vadinami bumbulais. Rūpestingos gaspadinės, norėdamos sočiai ir gardžiai pavalgydinti bumbulus po sunkios darbo dienos, krosnyje kepdavo milžiniško dydžio bulvinius blynus su mėsa ir riebiais spirgais.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Didžiausias „ba.“ turtas – laisvė kūryboje1
Alternatyviojo roko grupė „ba.“ jau spėjo tapti kultinė, suburti didelį gerbėjų ratą ir įkvėpti ne vieną jauną kūrėją žengti pirmuosius žingsnius scenoje. Neseniai grupė pristatė naujausią savo darbą – ketvirtąjį s...
-
Tapytojų kelionė žvaigždžių takais
Raudondvario dvaro Menų inkubatorius naujuosius metus pasitinka tapytojų Simonos Juškevičiūtės ir Raimundo Dzimidavičiaus jungtine paroda „Žvaigdžių takais“. ...
-
Į Rumšiškes susirinko vilkti ir sudeginti blukio4
Kartu su blukiu Lietuvos etnografijos muziejuje Rumšiškėse supleškintos visos besibaigiančių metų blogybės. Visa tai palydėta šokiais, dainomis ir vaišėmis. ...
-
Klaipėdoje nuvilnijo kalėdinių giesmių festivalis
Prieš Naujuosius metus uostamiestyje tęsiasi šventinių renginių maratonas. ...
-
Į gyvenimą žiūrėti kaip į dovaną
Kiekvieno menininko kelias yra unikalus, o kelionės pradžia dažnai tampa pagrindu, ant kurio statoma visa kūryba. Monikos Jagusinskytės kuriamas meninis pasaulis - tai subtili sintezė tarp tekstilės, kūno ir vaizdo, pasakojimas apie moterišką p...
-
M. Prymačenko: kai fantazijos pasaulis susitinka su realybe
Marija Prymačenko (1909–1997) – viena ryškiausių Ukrainos liaudies meno atstovių, kurios kūryba šiandien tapo ne tik ukrainietiškos kultūros simboliu, bet ir tautos atsparumo ženklu. Jos gyvenimo ir kūrybos istorija &nda...
-
Ant mirties slenksčio balansavęs Valentinas Masalskis: atsitiktinumų gyvenime nėra12
Panevėžyje žinomas Lietuvos aktorius ir režisierius Valentinas Masalskis, statydamas spektaklį Juozo Miltinio dramos teatre, netikėtai atsidūrė realaus ligonio vaidmenyje. Menininkas sutiko viešai pasidalinti istorija apie užslėptą sveikatos ...
-
Rašytoja Palčinskaitė: esu klajojanti tarp žanrų1
Garsi rašytoja, Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatė Violeta Palčinskaitė buvo prisiekusi niekada nerašyti memuarų. Prieš dešimtmetį sulaužytas pažadas tapo staigmena ne tik skaitytojams, bet ir pačiai autorei &...
-
Ne duonos, o kultūros: keleri metai – trys projektai ir pakeliui ketvirtas13
Treji metai – trys projektai ir pakeliui ketvirtas. Augantį kultūros poreikį, anot Karolio Banio ir Petro Gaidamavičiaus, diktuoja augantis ne daiktų, bet patirčių poreikis. ...
-
Amerikoje gyvenanti menininkė: svajonėse ir sapnuose regiu save gimtinėje19
Dažnai tikime, kad Naujieji metai gali atnešti stebuklą, o štai JAV gyvenanti menininkė Jolanta Talaikienė sako, kad stebuklai esame mes patys. „Kiekvienas gimstame po savo žvaigžde, kiekvienas gimęs jau apdovanotas. Tačiau kaip tas...