- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vyriausybė paskelbė sąrašą profesijų, kurių specialistų trūksta įvairiose valstybės tarnybose.
Ką pakeis darbo migrantai?
Dirbti versle galima pasamdyti užsieniečių, kaip tai daroma Lietuvoje krovinių pervežimo automobiliais versle, tačiau į valstybės tarnybą užsieniečio nepasamdysi.
Pirmiausia tai būtų ne prestižo reikalas, kai valstybė savais žmonėmis negali užpildyti valstybės tarnybos etatų. Taip pat tai ir didžiulė rizika, jei į krašto apsaugos sistemą ar karo tarnybą būtų priimami tarnauti uzbekai, kirgizai, tadžikai ar indai, kurie dabar masiškai plūsta į Lietuvą dirbti sunkvežimių vairuotojais.
Vyriausybės paskelbtame sąraše profesijų, kurių trūksta valstybės tarnybose ar biudžetinėse įstaigose, nurodytos 57 pozicijos. Daugiausia trūkstamų profesijų susijusios su kariuomene – oro ir jūrų pajėgomis, karo medicina, įvairiomis techninėmis, aptarnavimo, radijo ir telekomunikacijų ryšio tarnybomis.
Lietuvos biudžetinėse įstaigose trūksta vadovų, ypač informacinių technologijų padaliniuose, statybos, automatikos, elektros, elektronikos, telekomunikacijų, automatikos, aviacijos, radarinio ryšio ir kitų sričių inžinierių, teismo medicinos ekspertų, finansų analitikų, programuotojų, kompiuterinių sistemų specialistų, testuotojų, duomenų bazių kūrėjų, jau nekalbant apie orlaivių ar sraigtasparnių pilotus, technikus ir kitas technines specialybes.
Deficitiniai ir jūros specialistai
Nuostabą kelia tai, kad Lietuvoje tarp biudžetinių įstaigų deficitinėmis įvardijamos laivų elektromechanikų, taip pat ir laivavedžių specialybės.
Teoriškai to neturėtų būti, nes Lietuvos aukštosios jūreivystės mokyklos atstovai gyrėsi, kad yra daug tiek vienos, tiek kitos specialybės absolventų, kasmet išleidžia dešimtis neva aukštu europiniu lygiu paruoštų šių sričių specialistų.
Vidaus vandens transporto specialistams sukeliama papildoma našta nuolat kreiptis į valstybės tarnybas dėl naujų diplomų išdavimo.
Kur dingsta Lietuvoje parengti laivavedžiai ir elektromechanikai, jei jie valstybės biudžetinėse įstaigose įvardijami kaip deficitinės specialybės? Atsakymų gali būti vos keli – geriausius kadrus išsigraibsto užsienio laivybos kompanijos, nes Lietuvos valdžios institucijos neskiria pakankamo dėmesio, kad pritrauktų komerciniam darbui pasauliniame laivyne parengtus specialistus.
Galima ir tokia versija, kad tarp valdžios institucijų, atskirų jos tarnybų ir laivybos specialybių rengėjų nebuvo tinkamo bendradarbiavimo, planavimo, kada ir kokių specialistų reikės iš Lietuvos biudžeto išlaikomam laivynui – karo laivams, jūros apsaugos pasienio policijos ar uosto policijos tarnyboms.
Gali būti, kad surasti tinkamą laivavedį ar elektromechaniką negali ir po vieną kitą laivą turinčios įvairios kitos Lietuvos biudžetinės tarnybos.
Galima įsivaizduoti, kaip kokiame nors Lietuvos inspekcijos laive kapitonu yra ukrainietis ar uzbekas, bet sunku įsivaizduoti, kad karo laivui ar jo mechanikų tarnybai vadovautų užsienietis.
Sustabarėjusi biurokratinė sistema
Gali būti, kad kai kurių techninių specialybių Lietuvoje stokojama ir dėl pernelyg išsikerojusios biurokratinės sistemos.
Pavyzdžiu galėtų būti tai, kaip Lietuvos ekonomikos ir inovacijų ministerija praėjusių metų gruodžio viduryje kritiškai įvertino Susisiekimo ministerijos struktūroje parengtos vidaus vandenų specialistų laipsnių ir kvalifikacijos liudijimų išdavimo tvarkos pakeitimus.
Įvardinta, kad kai kurių dokumentų išdavimo tvarka ir jų galiojimas netgi kertasi su konstitucinėmis nuostatomis, kurios reglamentuoja asmens laisvės varžymą.
Pertekline nuostata laikoma tai, kad kai kuriems vidaus vandens transporto diplomams numatytas trumpas iki 5 metų galiojimo laikas. Pastebima, kad taip vidaus vandens transporto specialistams sukeliama papildoma našta nuolat kreiptis į valstybės tarnybas dėl naujų diplomų išdavimo.
Matyt, panašių „uolumo pasireiškimų“ yra ir kitose srityse, taip pat ir laivavedyboje ar elektromechanikų sistemoje. Todėl jauni žmonės dažniau ir renkasi ne sustabarėjusią ir subiurokratėjusią Lietuvos realybę, o laisvesnį ir paprastesnį darbą užsienio kompanijų laivuose, kur į specialistą žiūrima kaip į žmogų, o ne kaip į kažkokį vienetą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Neringa didina rinkliavas už įvažiavimą: vairuotojus kurorto apetitas glumina13
Didėja rinkliava už įvažiavimą į Neringą. Vasarą per patį turistų piką du mėnesius teks mokėti 50 eurų. Buvo 30 eurų. Susimokėti, nors ir perpus pigiau, bet teks ir elektromobiliams. ...
-
KRATC metai: naujovių daug, o pagrindinis klausimas – rinkliava už atliekas
Prabėgę metai Klaipėdos regiono atliekų tvarkymo centrui (KRATC) buvo kupini ambicingų projektų, įvykių ir iššūkių. Ar viskas pavyko, kaip ir kada gali keistis mokesčiai už atliekas, kalbiname KRATC direktorę Romą Budrienę. ...
-
Tarpušvenčiu lietuviai plūsta į Palangą: kiek čia kainuoja šventės?9
Palangos verslininkai pastebi, kad į kurortą daugiausia svečių atvyksta tarpušvenčiu, o itin daug – sutikti Naujųjų metų. Šią tendenciją rodo viešbučių ir privačių būstų užimtumas. ...
-
Eglutės žaisliukai – gyvenimo atspindys: kokias istorijas jie pasakoja?
Žiemos sode pastatyta Kalėdų eglutė antrus metus gaivina primirštą, bet prieš šimtmetį gyvavusią tradiciją. Mat grafai Tiškevičiai savo Kretingos rezidencijos Kalėdų eglę visuomet puošdavo Žiemos sode. Po ja dova...
-
Be jų neįsivaizduojamos Kalėdos, o toks čempionatas – vienintelis pasaulyje?2
Kretingoje pakvipo mandarinais. Čia surengtos pirmosios mandarinų valgymo varžybos. ...
-
Kariai sugrįžo namo8
Lietuvos karinių jūrų pajėgų kariai šiandien, gruodžio 21-ąją, grįžo iš penkis mėnesius trukusios NATO vykdomos tarptautinės operacijos „Brilliant Shield“ (liet. „Briliantinis skydas“). Džiaugsmingais sveikini...
-
Kariškių užmojai kelia klausimų dėl turizmo5
Kairių poligone kariškių ketinimai įrengti tolimojo šaudymo pratybų poligoną sukėlė klausimų Klaipėdos rajono savivaldybei dėl turizmo infrastruktūros plėtros. ...
-
„Grigeo Klaipėda“ Kuršių marių taršos byloje bus apklausiami užsienio specialistai
Artimiausiuose bendrovės „Grigeo Klaipėda“ Kuršių marių taršos bylos posėdžiuose bus apklausiami specialistai iš užsienio, penktadienį pranešė Šiaulių apygardos teismas. ...
-
Kalėdos bus be sniego
Šių metų Kalėdas švęsime be sniego. Anot sinoptikų, orai per šventines dienas anaiptol neprimins žiemos. Laikysis teigiama oro temperatūra, protarpiais palis, labiau vėjuota bus tik šį savaitgalį. Šventinėmis dieno...
-
Vakarų laivų gamyklos direktorius šventinėje skuboje linki neišbarstyti to, kas svarbiausia
Šventinėje skuboje neišbarstykime to, kas svarbiausia: te artėjančios šv. Kalėdos brangių žmonių artumu užpildo visas širdies kerteles. Stabtelėjimas metų sandūroje tebūna prasmingas ir įkvepiantis, belaukiant, kol atsi...