- Venantas Butkus
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kliperis „Flying Cloud“ jūreivystės istorijoje išgarsėjo kaip greičių rekordininkas, bet rečiau prisimenama, kad jį per vandenynus vedė navigatorė Eleanora Creesy.
Svajonė – ištekėti už kapitono
Būsimoji garsiojo laivo šturmanė gimė 1814 m. rugsėjo 21 d. Masačusetso valstijos žvejų ir jūreivių mieste Marblhede. Jos tėvas buvo jūreivis, keleivinio garlaivio „Californian“ kapitonas. Į netolimus reisus jį dažnai nuo mažens lydėdavo dukra Eleanora, smalsi ir labai protinga mergaitė. Paūgėjusi ji pradėjo domėtis navigacija. Tėvas išmokė dukrą naudojantis sekstantu ir chronometru nustatyti laivo vietą jūroje.
Miestelio gyventojai stebėjosi merginos pomėgiu ir jos užgaidas tenkinančiu tėvu. To meto moterys Naujajame Pasaulyje retai mokėsi amato, o ką jau kalbėti apie tokį, kur vyravo vien vyrai. Niekam net į galvą negalėjo ateiti mintis, jog mergina svajoja ištekėti už jūrų kapitono ir kartu su juo plaukti aplink pasaulį.
Greitis: burlaivis „Flying Cloud“ atviroje jūroje su visomis burėmis. / Kodnergallery nuotr.
Kol surado tinkamą vyrą, Eleanora atmetė daug piršlių. Išrinktasis, pasirodo, visą laiką buvo beveik šalia: gimė tame pačiame miestelyje, net tais pačiais metais, bet anksti išplaukė į jūrą ir jų keliai nesusikirto. Jau būdama 27 metų, ji pagaliau ištekėjo už jūreivio. Tai buvo laivo kapitonas Josiahas Creesy.
Tikslas – greičio rekordas
1846 m. Eleanora ir Josiahas kartu pradėjo keliones kliperiu „Oneida“. Retkarčiais laivų kapitonai vykdavo į reisus lydimi žmonų. Laive jų pareigos apsiribodavo buitinėmis paslaugomis: maisto gamyba, ligonių slaugymu, gerų manierų skatinimu tarp nepraustaburnių įgulos narių.
O Eleanora daugiau rūpinosi tuo, kad laivas turėtų naujausius jūrlapius, studijavo okeanografijos tėvu laikomo Mathew Fontaine Maury’io sudarytas vyraujančių vėjų ir srovių diagramas, kad galėtų pasirinkti geriausias buriavimo kryptis vandenynuose.
Per keletą metų „Oneida“, gabendama keleivius ir krovinius, įveikė tūkstančius jūrmylių. Josiahas buvo puikus laivo kapitonas, tačiau pripažino, kad jo žmona yra geresnė navigatorė. Eleanora, kaip vėliau iššniukštinėjo landūs reporteriai, tolimųjų reisų metu eidavo šturmano pareigas.
Prisimena: 2014 m. išleista iliustruota knyga vaikams „Nebijokite vėjo“ apie rekordinę E.Creesy kelionę. / Kodnergallery nuotr.
Grįžę iš kelionės į Šanchajų, J.Creesy sulaukė pasiūlymo tapti naujo kliperio „Flying Cloud“ kapitonu. Šį laivą suprojektavo ir pastatė daugelio greitųjų kliperių architektas Donaldas McKay. Buvo planuojama, kad naujasis laivas gabens krovinius į aukso karštligės apimtą Kaliforniją.
Iš pradžių laivui prireikdavo daugiau kaip 200 dienų, kol iš Niujorko į San Fransiską atgabendavo nuotykių mėgėjus ir naujų atsargų aukso ieškotojams. Eleanora ir Josiahas planavo šį atstumą įveikti gerokai greičiau.
Negalėjo patikėti greitumu
1851 m. pradžioje „Flying Cloud“ buvo didžiausias laivas Bostono uoste. Dienraščio „Daily Atlas“ reporteris balandžio 25 d. numeryje rašė: „Jo ilgis (71,6 m), laivagalių aštrumas, proporcingas plotis (12,4 m) ir gylis pritaikyti greitam bėgimui. „Flying Cloud“ turėtų būti labai greitas burlaivis.“
Birželio 2 d. naujasis burlaivis iš Niujorko išplaukė į pirmąjį reisą. Jis gabeno keleivius ir 50 tūkst. JAV dolerių vertės krovinį, skirtą aukso ieškotojams.
Kartu su vyru į reisą išplaukusiai Eleanorai buvo pavesta nustatyti, kokį atstumą per dieną įveikia „Flying Cloud“. Norint tai sužinoti, tekdavo atlikti sudėtingus skaičiavimus, užtrukdavusius kelias valandas.
Pirmą kartą baigusi skaičiavimą, ji negalėjo patikėti rezultatais. Manydama, kad suklydo, dar kartą atidžiai viską perskaičiavo. Klaidos nebuvo – laivas per 24 val. nuplaukė beveik 300 jūrmylių.
Dar prieš kelionę Eleanora ir Josiahas planavo, kad, siekdami rekordo, neplauks pro Horno ragą, kaip buvo įprasta, o pasinaudos M.F.Maury rekomenduotu nauju maršrutu, einančiu aplink Patagoniją.
Reklama: aukso karštligės laikų kvietimas plaukti į Kaliforniją greitaisiais kliperiais. / Kodnergallery nuotr.
Toks sprendimas pasiteisino. 1851 m. rugpjūčio 31 d. kliperis „Flying Cloud“ įplaukė į San Fransisko įlanką, praėjus 89 dienoms ir 21 valandai nuo išvykimo iš Niujorko. Po dvejų metų Creesy pora, plaukdama tuo pačiu laivu ir tuo pačiu maršrutu, pagerino greičio rekordą. Kelionę jie įveikė per 89 dienas ir 8 valandas. Tas rekordas išsilaikė ilgiau nei 130 metų, nuo 1854 iki 1989 m.
Įgyvendinta svajonė
Dėl kliperio „Flying Cloud“ pasiektų greičio rekordų E. ir J.Creesy tapo įžymybėmis. Ypatingas dėmesys buvo skiriamas Eleanorai. Devyniolikto amžiaus viduryje laivo šturmane dirbanti moteris prilygo sensacijai. Vadovaudamasi tik saule, planetomis ir žvaigždėmis, turėdama kuklius navigacinius instrumentus, ji vedė „Skrajojantį debesį“ per audras ir žiemos pūgas, išsukdavo laivą nuo pavojingų seklumų ir rasdavo ramesnį kelią tarp uolų.
Eleanora, kaip ir svajojo jaunystėje, su savo vyru kapitonu išties apiplaukė pasaulį. Baigę jūrinę karjerą, Eleanora ir Josiahas apsigyveno ūkyje netoli Salemo Masačusetso valstijoje. Kapitonas J.Creesy mirė 1871 m.
Po trejų metų Eleanorą labai nuliūdino žinia, kad užplaukęs ant seklumos baigė savo dienas ir „Flying Cloud“. Ji mirė 1900-aisiais, sulaukusi 85 metų.
Jūrinės visuomenės atmintyje „Flying Cloud“ išliko kaip paminklas talentingiems laivų statytojams ir liudytojas apie neįtikėtiną vienos moters jūreivišką istoriją.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Uostamiestyje – kelio remonto darbai: bus tam tikrų eismo ribojimų
Nors žiemą kelio remonto darbai uostamiestyje neplanuojami, vis dėlto kai kur šį mėnesį jie vyksta. Bus ir tam tikrų eismo ribojimų. Taip pat, esant būtinybei, tvarkomos avarinės būklės duobės, apie kurias praneša klaipėdiečiai. ...
-
Klaipėdoje išaugo sergamumas kvėpavimo takų infekcijomis
Klaipėdoje sumažėjo sergamumo gripu ir COVID-19 rodikliai, bet išaugo sergamumas ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis. Nors epideminis sergamumo lygis nebuvo pasiektas, sveikatos specialistai ragina laikytis higienos taisykli...
-
Pėsčiųjų perėja prie Žvejų rūmų – nesaugi
Į Žvejų rūmuose vykstančius renginius klaipėdiečiai atvyksta ir automobiliais, tačiau važiuodami į stovėjimo aikštelę jie neretai įsuka per pėsčiųjų perėją. Šiuo metu jau planuojami pokyčiai pagrindinėse uostamiesčio gatvės...
-
Sausio 13-ajai – teatralizuota inscenizacija
Artėjančio sekmadienio vakarą, minint Sausio 13-osios įvykius, Klaipėdoje bus siekiama atkurti to meto atmosferą neįprastu renginiu – teatralizuota inscenizacija „Sausio liepsnų užgrūdinti“. ...
-
Uostamiestyje nuvirtusių medžių – apstu
Praūžus audringam vėjui, uostamiestyje – nemažai nuvirtusių medžių, nulaužtų didelių šakų. Jų daugiau pastebima parkuose ir skveruose. ...
-
Krepšyje – šiurpūs radiniai7
Dviračių, telefonų, automobilių raktelių, žiedų, įrankių, vaikų vežimėlių ir daug kitų dalykų galima rasti uostamiesčio policijos rastų daiktų skyriuje. Tačiau vienas pastarųjų radinių – labai jau neįprastas. ...
-
Bendrovė „Tilsta“ rekonstruos Klaipėdos uosto krantines
Klaipėdoje, šalia žiemos uosto krantinių ketinant statyti naują kruizinių laivų terminalą, uosto krantines už 43,9 mln. eurų (su PVM) rekonstruos konkursą laimėjusi statybos bendrovė „Tilsta“. ...
-
Klaipėdos policijai vadovaus Gintautas Pocevičius
Klaipėdos miesto policijos komisariato viršininku paskirtas Gintautas Pocevičius, jis naujas pareigas pradės eiti nuo pirmadienio. ...
-
Kariuomenė Klaipėdos reikalauja atlaisvinti Atgimimo aikštę, darbų planas – vasarį
Planuojant išminuoti uostamiesčio Atgimimo aikštę, kur pradėjus rekonstrukciją rasta dešimtys sprogmenų, kariuomenė Klaipėdos savivaldybės reikalauja atlaisvinti teritoriją, trečiadienį skelbia LRT naujienų portalas. ...
-
Audra padarė žalos Baltijos jūros krantams
Smarki audra padarė žalos Baltijos jūros krantams, trečiadienį pranešė Aplinkos apsaugos agentūra. ...