- Aušra Pociūtė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Jau sausio 10–11 dienomis Lietuvos nacionalinio dramos teatro (LNDT) komedija "Tartiufas" atvyksta į Klaipėdą. Komiškas spektaklis vasarą buvo išvykęs į didelį turą Kinijoje – aplankė net penkis didelius miestus, o rudenį spektaklis buvo rodomas Sankt Peterburge, Tbilisyje bei Kano mieste Prancūzijoje. Komiško spektaklio komanda itin pasiilgusi lietuvių auditorijos, tad pasirodymams Klaipėdoje ruošiasi labai atsakingai.
Originali Molière‘o pjesė
Gudrų manipuliatorių Tartiufą vaidina Giedrius Savickas, jam savo namų duris atvėrusį Orgoną įkūnija Salvijus Trepulis, vilioklę Orgono žmoną – Toma Vaškevičiūtė, tarnaitę Doriną – Rasa Samuolytė, Ponią Pernel – Nelė Savičenko, Orgono svainį, bandantį atskleisti Tartiufo apgavystes, įkūnija Darius Meškauskas.
Spektaklyje taip pat pasirodo aktoriai Agnieška Ravdo, Kęstutis Cicėnas, Eimantas Pakalka, Vesta Grabštaitė, Remigijus Bučius ir Joris Sodeika.
Kai kas mano, kad Oskaro Koršunovo spektaklyje yra pakeistas klasikinis Molière‘o tekstas, tačiau režisierius sako, jog tekstas išsaugotas ir nekeistas.
Mūsų visuomenėse tartiufai yra politiniai populistai, kurie dabar dauginasi kaip skėriai.
"Visiems susidaro toks įspūdis, kad tekstas perrašytas, nes spektaklis atrodo ir skamba labai šiuolaikiškai. Tačiau iš tiesų pjesė palikta visiškai originali, beveik niekas nekeista, išskyrus patį finalą ir keletą tokių invazinių intarpų, kurie yra šiuolaikinės prancūziškos filosofijos kompiliacijos. Europoje dabar įsigalėjo mada tiesiog perrašinėti klasiką, patys režisieriai tai ir daro, galvodami, kad gali geriau už dramaturgus. Tai madinga, bet aš to nedarau.
Apskritai manau, kad klasikos perrašinėjimas, šita mada, atėjo iš kūrybinio nepajėgumo kalbėti pasitelkus grynojo teatro raišką. Kai kūrėjai nemoka kalbėti teatro kalba, nemoka šiuolaikiškai interpretuoti klasikinių tekstų, tada juos pradeda perrašinėti – ir dažniausiai būna labai liūdni rezultatai, su retomis išimtimis. Mano versijoje išsaugotas švarus Moljero tekstas", – tikino O.Koršunovas.
Tartiufas – politikas populistas
Molière‘as pjesę "Tartiufas" parašė 1664 metais Versalio atidarymui. Kūrinys apie šventais dalykais prisidengusį moralistą Tartiufą, kuris iš tiesų yra melagis ir siekia naudos tik sau, supykdė Vatikaną.
Kaip teigė O. Koršunovas, tuomet tarp Prancūzijos ir Vatikano kilo rimta įtampa, buvo pareikalauta Molière‘ą išduoti inkvizicijai, o spektaklį nedelsiat uždrausti.
Vis dėlto Liudvikas XIV apgynė savo rūmų menininką. Tiesa, spektaklis buvo nuimtas, bet vėliau, kilus naujiems konfliktams, vėl atstatytas.
Šiuolaikinei auditorijai kurdamas naują "Tartiufo" versiją, režisierius veikėjus aprengė šiuolaikiniais drabužiais (kostiumų dailininkė – Sandra Straukaitė), bet įkurdino klasikiniame prancūziškame labirinte (scenografas – Vytautas Narbutas), taip publika gauna ir klasikinį Molière‘ą ir šiuolaikinį O.Koršunovą.
"Mūsų visuomenėse tartiufai yra politiniai populistai, kurie dabar dauginasi kaip skėriai. Ir, tiesą pasakius, tie naujieji populistai, prisidengdami (kaip ir Tartiufas) vertybiniais dalykais, aukštomis frazėmis, siekia visai kitų tikslų. Dešinieji populistai, galima sakyti, griauna iš vidaus Europą, Europos idėją. Dėl to taip gerai "Tartiufas" buvo suprastas Avinjone, Prancūzijoje. Kaip perspėjimas apie galimą Europos saulėlydį, kurį gali atnešti tartiufai", – teigė spektaklio režisierius.
"Tai spektaklis prieš blogį. Spektakliu mes kalbame apie blogį, o blogio nemėgsta visur. Tačiau šiuo metu vyraujantis blogis, kai medijomis, skambiais šūkiais, užsiimama tuo šventvagišku tartiufizmu. Šiuo požiūriu pasaulis nesiskiria. Ir Lietuvoje mes nesame šventi", – neslėpė pagrindinį herojų Tartiufą vaidinantis G. Savickas.
Interpretacija: spektaklio veiksmas vyksta klasikiniame prancūziškame labirinte. (Dmitrij Matvejev nuotr.)
Stebino kinų džiaugsmas
Prisimenant praėjusią vasarą, "Tartiufo" gastrolės Kinijoje buvo vienas ryškiausių LNDT įvykių.
Aktoriai ten pasijuto tikromis žvaigždėmis – po rodymų žiūrovai laukė jų norėdami nusifotografuoti ar gauti autografą.
Aktoriai teigia, kad visai kitokioje kultūroje išaugę žiūrovai puikiai suprato tiek prancūzišką pjesę, tiek lietuvišką interpretaciją.
Daug kartų Kinijoje vaidinusi aktorė R. Samuolytė tvirtino: "Tartiufo" atveju mane nustebino kinų džiaugsmas. Galbūt dėl to, kad tai komedija. Nors komediją suprasti juk dar sunkiau, ypač – svetimoje kultūroje. Ir štai kokia reakcija! Man pasirodė, kad kinai spektaklio prasmes perskaitė net kiek tiksliau nei Avinjono publika. Ta dvipusybė, kai spektaklyje – ir klasikinis autorius, ir tarsi klasikinis pastatymas, bet vis dėlto jis šiuolaikiniuose rėmuose – man atrodo jiems patinka.
Kinijos žiūrovams patinka žiūrėti klasiką, patinka susitapatinti. O "Tartiufe" ryškios sąsajos ir su Molière‘u, ir su mūsų laiku, todėl man atrodo, jie tai labai imliai suprato. Galbūt kinams spektaklis patiko būtent todėl, jog atpažino kontekstą. Labai nustebino, kad nėra ribos tarp jų ir mūsų realybės. Sprendžiant iš žiūrovo reakcijos – mes esame arti."
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Miuziklo „Matilda“ choreografas: siekiame, kad vaikai scenoje atsiskleistų gražiausiomis spalvomis
Tarp kūrėjų, besirengiančių miuziklo „Matilda“ premjerai, kuri įvyks vasario 14 ir 15 d. Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro scenoje, yra ir Taurūnas Baužas – šokėjas, choreografas, aktyviai besireiškiantis tiek &sc...
-
Aktorius Grinys: labai sunku suvaidinti visiškai tyrą, nesuteptą žmogų
Klaipėdos dramos teatro aktorius Džiugas Grinys išgyvena didžiulės sėkmės laikotarpį – teatro mylėtojai jį jau įsidėmėjo iš pagrindinių vaidmenų spektakliuose, o šį mėnesį jo veidas perskriejo ir Lietuvos kino teatru...
-
Dešimt šaukštų sergančiam tekstui
Sausio 31 d. 17.30 val. Klaipėdos kultūrų komunikacijų centre (KKKC) pradedama eksponuoti Švedijos kūrėjo, pasirašančio slapyvardžiu Diktgymnasiet, paroda „Sergantis tekstas / Sick text“. Ji – apie tai, kaip pasikeičia ...
-
Klaipėda vėl gyvens violončelės ritmu: festivalis ir konkursas sugrįžta!
Klaipėda pavasarį vėl taps pasauline violončelės sostine. Gegužės 5–10 d. Klaipėdos koncertų salė visus šio išskirtinio instrumento gerbėjus kvies į šešių dienų šventę, skirtą muzikai ir kultūrai. Į uo...
-
Palangos koncertų salei metas keisti pavadinimą?
Palangiškiai ir miesto svečiai pastebi, kad, net ir sužvarbus orams, šio kurorto gatvėse knibžda poilsiautojų, o viešbučių rezervacijos savaitgaliams atliekamos gerokai iš anksto. Žmonės iš visos Lietuvos atvyksta ...
-
Dirigentas Vytautas Valys: spėju, daug mergaičių norės būti panašios į Matildą
„Kokio gerumo ši muzika! Neabejoju, kad miuziklas „Matilda“ bus labai populiarus spektaklis. Neįmanoma, kad jis nerastų savo žiūrovo, juk čia skamba ir lyrinė muzika, ir džiazas, ir rokas, ir salsa...“ – sakė miuzik...
-
Spektaklio premjera – per Valentino dieną
Klaipėdos dramos teatre ruošiamasi naujam latvių režisieriaus Elmārs’o Seņkovs’o spektakliui „Mane vadina Kalendorium“, kurio premjera numatoma vasario 14 ir 15 dienomis. Jau gaminamos dekoracijos, jos į teatrą bus atvežt...
-
Festivalyje Vokietijoje – ir lietuviai
Lietuvos kariuomenės Karinių jūrų pajėgų orkestras, vadovaujamas Egidijaus Mikniaus, dalyvavo Vokietijoje, Bremeno ÖVB arenoje vykusiame tarptautiniame orkestrų festivalyje „Bremen Tattoo 2025“. ...
-
Kūrėjai su meile apie „Sugrįžimą“: šis spektaklis yra techninis monstras
Klaipėdos dramos teatre kurtas Nauberto Jasinsko spektaklis „Sugrįžimas“ subūrė ypatingą, ryškaus braižo kūrėjų komandą, o pagrindinį vaidmenį atliko vienas iš greičiausiai kylančių jaunų lietuvių aktorių Džiugas G...
-
Rūta Bunikytė: „Matilda“ skatina veikti ir įveikti gyvenimo sunkumus
Vasario 14 ir 15 d. Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras (KVMT) pakvies į miuziklo visai šeimai „Matilda“ pagal Roaldo Dahlio knygą premjerą. Miuziklo pastatymo kūrybinę grupę sudaro muzikos vadovas ir dirigentas Vytautas Valys, re...