- Laura Daniusevičiūtė-Brazaitė, docentė, biomedicinos mokslų daktarė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Jau prabėgo ne viena karantino savaitė, ugdymo įstaigos perkėlė (kelia) mokymosi procesą į virtualią erdvę ir kovoja su iškylančiais iššūkiais. Ne vienas jų tenka ir besimokantiesiems.
Nuotolinio mokymosi trūkumai, tokie kaip, ribotas bendravimas su dėstytoju, ribotas naudojimasis materialiomis mokymosi priemonėmis (pavyzdžiui, bibliotekos skaitykla, laboratorijos ir kita) ar elementarus mokymosi atmosferos trūkumas, kai sunkiau vystosi diskusija, darbas grupėmis, apsunkins besimokančiųjų kelią žinių link. Kaip tai galima išspręsti?
Nuotolinio mokymosi sprendžiamos problemos
Nuotolinis mokymasis sprendžia dvi problemas: atstumo ir laiko. Paprastai nuotolinis mokymasis turėtų būti organizuojamas tik tuo atveju, kai tradicinis mokymasis negalimas dėl darbo ar šeimos, dėl negalios ar finansinių klausimų ar kitų aplinkybių. Viena iš jų dabar yra švietimo įstaigų uždarymas dėl koronaviruso išplitimo.
Tačiau jau daugelį dešimtmečių nuotolinis mokymasis yra sėkmingai taikomas švietime ir dažnai įvardijamas, kaip ateities mokymasis. Be įprastų įrankių, tokių kaip video paskaitos ar demonstracijos, nuotolinis mokymasis pritaikomas įvairiai, pvz. Jungtinėje Karalystėje važinėjančios mobilios laboratorijos, kuriose studentai gali atlikti laboratorinius darbus, arba Vokietijoje egzistuojanti „laboratorija paštu“, kuri suteikia galimybę atlikti praktinius darbus.
Neuromokslo tyrimuose, užsienio mokslininkai teigia, kad nuotolinis mokymasis su visomis savo galimybėmis suteikia labiau fragmentinių žinių. Tačiau tam, kad galėtume būti įsitikinę, jog tai, ką mes sužinojome bus vertinga ir naudojama, mums reikia visai kitokių, konceptualizuotų, žinių.
Kaip įsimename informaciją
Neuromokslininkai akcentuoja, kad mokymosi procese yra svarbus deklaratyviosios atminties formavimas. Deklaratyvioji atmintis – suvokimas ir sugebėjimas lanksčiai mąstyti. Deklaratyvioji atmintis padeda žmogui žinoti tam tikrus įvykius, jų sąsajas, kokia yra daiktų ir įvykių priklausomybė. Pasitelkdamas šią atmintį, žmogus net gali prognozuoti būtinus įvykius. Jis suriša nevienodu laiku sužinotus dalykus ir numato jų eigą – tai protavimo pagrindas.
Mokslininkas Nickas Van Damas pateikė žmogaus atsiminimo lygius ir juos pavaizdavo apverstoje piramidėje, rodančioje, kiek ilgai žmogus atsimena informaciją priklausomai nuo to, kaip ją gauna (perskaito, pamato, išgirsta ir pamato, pats pasako ir parašo, pats sukuria).
Pats prasčiausias įsiminimo lygis yra kuomet žmogus informaciją tik perskaito – dažniausiai tokia metodika vadovaujasi tradicinis mokymasis. Tuo tarpu interaktyvi knyga žmogaus atsiminimo lygį pakelia iki vieno iš aukščiausių lygių.
Ko gero, populiariausias ir įtakingiausias mitas yra tas, kad moksleiviai ir studentai mokosi efektyviausiai, kai naudojamas asmeniui labiausiai patinkantis mokymosi stilius. Tačiau reikia atsiminti, kad visiškai skirtingos galvos smegenų žievės skiltys vaidina lemiamą ir skirtingą vaidmenį regos, klausos ir jutimo procesuose.
Todėl besimokantieji turėtų gauti informaciją vaizdine, garsine ar kinestezine forma. Pateikiant informaciją, reikia atsiminti, kad kiekvieno asmens atskiros galvos smegenų žievės skiltys veikia individualiai, t.y. vieni studentai geriau įsimins vaizdinę informaciją, kiti garsinę. Todėl rekomenduojama pateikti informaciją keliomis jutiminėmis formomis.
Ar galime apgauti save?
Moksliniai tyrimai rodo, kad norint suaktyvinti deklaratyviosios atminties procesus vidurinėse smegenyse padidėja dopamino įsisavinimas, kas pagerina mokymosi procesus ir padidina mokymosi apimtis. Dažnai pedagogai neteisingai galvoja, kad užtenka sukurti teigiamą aplinką pamokoje ar paskaitoje ir tai padidins dopamino įsisavinimą, mokiniai jausis gerai, turės teigiamus prisiminimus ir to pakaks pagerinti mokymosi procesui.
Dopaminas mus verčia jausti pasitenkinimą ir, tam tikra prasme, pilnatvę. Tačiau jis išsiskiria prieš gerus įvykius. Jis mus skatina veikti. Kitaip tariant, motyvuoja. Pavyzdžiui, kai sėdite ant sofos ir nusprendžiate eiti į lauką pabėgioti, nuo dopamino išsiskyrimo ir kelionės per smegenis priklauso, ar tikrai ryšitės. Mokslininkai nuskenavo labai motyvuotų ir tingių žmonių smegenis ir pastebėjo, kad pirmieji turi daugiau dopamino pasitenkinimo ir motyvacijos centruose, o antrieji - regionuose, atsakinguose už emocijas ir riziką.
Todėl mokymosi procese visų pirma, reikės įveikti tris pasipriešinimo šaltinius – „aš privalau“, „nepatinka šis darbas“ ir „aš negaliu“. Turite sau įrodyti, kad veiksmus atliekate ne todėl, kad privalote, o todėl, kad patys renkatės tai daryti. Kai surandate savo priėjimą prie kokios nors užduoties, jūsų smegenys išskirs daugiau dopamino – galite save apgauti, kad labai norite pasiekti užsibrėžtus tikslus, net jei juos nustatė kiti.
Todėl pirmiausia besimokantysis turi būti motyvuotas ir teigiama aplinka bus tik dedamoji motyvacijai skatinti ir išlaikyti. Dar atminkite, kad dopamino atsargas išsekina lėtinis stresas, nes didelis kortizolio kiekis pastoviai slopina šios cheminės medžiagos gamybą
Bendrosios neuromokslininkų rekomendacijos dėstytojui, kaip geriau pateikti informaciją nuotolinio mokymosi metu:
Nuotolinio mokymo dėstytojai turi tobulinti tinkamą nuotolinį balsą ir toną, nes besimokantieji ne visada turi galimybę matyti dėstytojo veido išraišką ar kūno kalbą.
Tinkamas ir laiku pateikiamas grįžtamasis ryšys. Atsižvelgiant į tai, kad nuotoliniai kursai ne visada turi tikslius tiesioginio susitikimo laikus, laiku pateikiamas grįžtamasis ryšys leistų padėti užtikrinti ir laiku atliepti į iškilusius klausimus.
Diskusijų koordinavimas. Dėstytojai turi gebėti efektyviai tarpininkauti organizuojant diskusijas virtualioje erdvėje.
Grupinių darbų ir projektų koordinavimas. Efektyvus grupinis darbas virtualioje erdvėje gali kelti nemažai trukdžių, tad dėstytojui svarbu gebėti pritaikyti tinkamus metodus ir parengti tinkamas strategijas efektyviam darbui mažose grupelėse.
Internetinių priemonių pritaikymas efektyvaus mokymo procesui. Siekiant pasiekti maksimalių rezultatų iš virtualaus mokymosi platformos, dėstytojai turi gebėti parinkti, pritaikyti ir naudoti skirtingas internetines priemones, įskaitant sinchroninio ir asinchroninio bendravimo metodus, parengtus tekstus, multimedia dokumentus, simuliacines užduotis ir kt.
Rekomendacijos moksleiviui ir studentui mokantis nuotoliniu būdu:
Laiku išdėstykite savo mokymosi laiką ir skirkite mokymosi valandas savo kalendoriuje.
Naudokite kelių tipų mokymosi strategijas (mnemonika – esminės užuominos, pvz., simboliai, rimai ir asociacijos, padedančios mokytis ir įsiminti, vaizdinės priemonės, pasikartojimas, garsas ir kt.).
Naujų savo žinių pritaikymas realiose situacijose.
Rekomenduojamos esminės užuominos, pvz., simboliai, rimai ir asociacijos, padedančios mokytis ir įsiminti:
Muzika: dainos ir džingai, kurie padės geriau atsiminti informaciją.
Akronimai – termino, kurį sudaro keli sudėtiniai žodžiai, sutrumpinimas, panaudojant tų žodžių pirmąsias (kartais – ir kitas) raides. Pvz. SAM – Sveikatos apsaugos ministerija, BBC – British Broadcasting Company
Modelio užuomina: modelis arba diagrama yra naudojami norint padėti atsiminti informaciją.
Užrašų organizavimo užuomina: pastabų tvarkymas arba spalvų kodavimas.
Vaizdo užuomina: informacija sukonstruota į paveikslėlį.
Ryšio užuomina: ankstesnių žinių sujungimas su nauja informacija.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Retas astronominis reiškinys: planetos surengė paradą
Vakar, sausio 21 d., įvyko ne itin dažnas astronominis reiškinys, kai vienoje linijoje pasirodė kelios Saulės sistemos planetos. Tai vadinama planetų paradu. Panašus reiškinys laukiamas ir vasario 28-ąją. Šis reginys – ...
-
JAV atšauktos DI saugos priežiūros priemones
Naujai inauguruotas JAV prezidentas Donaldas Trumpas atšaukė Joe Bideno administracijos vykdomąjį įsaką, kuriuo buvo nustatytos įtakingus dirbtinio intelekto (DI) modelius kuriančių įmonių priežiūros priemonės. ...
-
JAV stabdo „Starship“ raketų skrydžius po sprogimo bandymo metu1
Penktadienį JAV sustabdė planuojamus raketų „Starship“ skrydžius ir įpareigojo milijardieriaus Elono Musko bendrovę „SpaceX“ atlikti tyrimą dėl skrydžio metu virš Karibų jūros sausio 16 d. sprogusios raketos, prane&sca...
-
ES plečia tyrimą platformos „X“ atžvilgiu1
Europos Sąjunga (ES) penktadienį pareikalavo, kad platforma „X“ pateiktų daugiau informacijos apie savo algoritmus, Elono Musko pareiškimams dėl Europos politikos didinant spaudimą blokui imtis veiksmų. ...
-
„TikTok“ apskųsta Europoje1
Už privatumą internete kovojantys aktyvistai ketvirtadienį pranešė skirtingose Europos šalyse pareiškę nusiskundimų šešioms kinų bendrovėms, įskaitant „TikTok“, kaltindami jas „neteisėtai“ si...
-
Mokslininkai ištyrė Peru mumijas: turėjo išskirtinių tatuiruočių
Mokslininkai ištyrė apie 100 mumijų iš Peru Čankajaus kultūros civilizacijos, klestėjusios iki Inkų imperijos ir europiečių atvykimo. Visi asmenys turėjo vienokias ar kitokias tatuiruotes ant plaštakų, žastų, dilbių ar kitų k...
-
Paleista „Blue Origin“ raketa „New Glenn“
Milijardieriaus Jeffo Bezoso įkurta kosmoso bendrovė „Blue Origin“ anksti ketvirtadienį pirmą kartą paleido savo didžiulę raketą „New Glenn“. ...
-
„SpaceX“ į kosmosą iškėlė dar du lietuviškus palydovus2
JAV kosmoso bendrovė „SpaceX“ misijos „Transporter 12“ metu antradienio vakarą į kosmosą iškėlė du Lietuvos įmonės „Kongsberg NanoAvionics“ („NanoAvionics“) palydovus. ...
-
Kodėl traškučių pakeliuose tiek daug oro: retas žino ar susimąsto apie tai2
Į šį klausimą atsakė patys gamintojai. Faktas yra tas, kad traškučių pakuotėje esantis oras atlieka pagrindinį vaidmenį. Pasak gamintojų, tai – ne šiaip paprastas oras, kaip daugelis mano, o azotas, kuris naudojamas tam, ka...
-
Tarptautinis faktų tikrintojų tinklas: Zuckerbergo pareiškimas apie cenzūrą yra netiesa2
Įmonės „Meta“ steigėjo ir generalinio direktoriaus Marko Zuckerbergo pareiškimas, kad feisbuko faktų tikrinimo programa pavirto į cenzūrą, yra „netiesa“, ketvirtadienį pranešė Tarptautinis faktų tikrintojų tinkl...