- Austėja Raščiūtė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Prieš pat Kalėdas, per kurias dažnai persivalgoma, nes būna ypač gausu maisto, „Drobės“ galerijoje atidaryta paroda, kuri gvildena sutrikimų temą. Nors apie tokias problemas dažniausiai kalbama grožio pasaulio kontekste, o diskusijose dažniau dalyvauja moterys, šie klausimai aktualūs visiems: jauniems ir seniems, vyrams, moterims ir vaikams. Kai emocijos ima valgyti ne tik nervus, bet ir spurgas, guminukus ar riebų maistą, atėjo laikas susimąstyti, kas gi mums kelia nerimą?
Galeriją, kurioje gausu skulptūrų, užpildė jaunasis menininkas, skulptorius Domas Mykolas Malinauskas. Jo kūryboje pastebimas artimas ryšys su grubiomis, neapdirbtomis, skulptūroje paprastai nedažnomis medžiagomis – betonu, švinu ir, galiausiai, metalu. Parodos (kuratorė Ugnė Brazelytė, architektė Ūla Žebrauskaitė-Malinauskė, dizainerė Ieva Jackutė) akcentu tampa vienas skaniausių vaikystėje valgytų sausainių – metalinis „Gaidelis“. Iš pirmo žvilgsnio atrodantis surūdijęs skanėstas ne tik iškeliamas kaip centrinė figūra, bet ir yra jungiamasis simbolis tarp maisto ir meno (atskleisiu paslaptį – mažesnę betoninio gaidelio versiją D. M. Malinauskas pristatė grupinėje parodoje, vykusioje lygiai prieš metus, taip pat „Drobės“ galerijoje).
Iškart po „pasisaldinimo“ gaideliu, keliauju prie betoninių meškiukų – visame pasaulyje atpažįstamų „Haribo“ gaminių, kurie dalijasi vietą su dar keliais kūriniais – „Su defektu“ (2024) ir „Ne guminukas“ (2023). Ši guminukų trejybė kalba apie idealą, deformaciją ir transformaciją. Idealas – valgyti ir nesijausti kaltam, kad valgai daugiau nei kiti, svorio priaugi daugiau nei kiti. Deformacija – justi, kaip keičiasi tavo kūnas, koks alkanesnis tampi, kai susinervini. Transformacija – kai prisipažįsti, turi problemų, tačiau su jomis kovoji nevengdamas kartais nusipirkti guminukų ir suvalgyti. Paralelė tarp statiškos betoninės skulptūros ir persivalgymo kaip vieno iš būdų raminti nervus skverbiasi į apmąstymų zoną.
Po dvasinės transformacijos zonos mus pasitinka kūniškosios transformacijos erdvė – sporto salės kampelis, kuriame pagrindiniais simboliais tampa šakotštanga („Šakoštanga“, 2024) ir kultūristo kūnas („Bodybuilderis“, 2024). Šioje zonoje žiūrovui vėl suteikiama galimybė pažvelgti tiek per juoko, tiek per rimtumo prizmę. Juokas kyla iš ironijos: ar tikrai viskas taip paprasta, kaip atrodo instagrame? Čia galime stebėti draugo sporto salės vizitus ir pasidalytus rezultatus, tačiau lieka neatsakytas klausimas – ar jis tikrai siekia harmonijos, ar grįžęs namo pasiduoda stresui ir persivalgymo ciklui?
Formelės. / Organizatorių nuotr.
„Įgarsinti“ skulptūrą D. M. Malinauskas pasirinko iš skardos pagamintus saldainių popierėlius („Popierėliai“, 2024), kurie taip aidi galerijoje, kad to čižėjimo negali ištverti kelias minutes (nebent aš tokia jautri). Ši instaliacija ne tik papildė ekspoziciją savo paprasta, bet efektinga medžiaga, sukuria stiprų imersyvumo įspūdį ir nepaliauja virpinti žiūrovų tiek emociškai, tiek fiziškai. Dirbdamas jautiesi it maža skruzdelytė tarp didelių popierėlių, sugniuždytas nuolatinio valgymo (ar emocijų, ar maisto – šiuo atveju tai nesvarbu). Net neaptarus likusio darbo laikyčiau šitą parodoje vienu stipriausiu, tiek techninio išpildymo prasme, tiek dėl gebėjimo sutelkti dėmesį į aktualią, universalią, kiekvienam aktualią problemą.
D. M. Malinauskas meistriškai sujungia skulptūros, garso ir konceptualiojo meno elementus, kviesdamas žiūrovą apmąstyti gilius, universalius klausimus apie valgymo kultūrą, emocijas ir kūno sampratą. Kūriniai – nuo metalinio „Gaidelio“ iki betoninių guminukų – subtiliai kalba apie idealus, deformaciją ir asmeninę transformaciją, kartu demaskuodami visuomenės diktuojamus standartus ir emocinius įpročius. Garso instaliacijos su skardos saldainių popierėliais įtraukia jusliškai, versdamos žiūrovą susidurti su nuolatiniu šių temų skleidžiamu „triukšmu“.
Gaidelis. / Organizatorių nuotr.
Ekspozicija suteikė daug erdvės interpretacijai, pasižymėjo aiškia struktūra, kuri išryškino autoriaus kūrybinį braižą ir medžiagų logiką. Vis dėlto parodai kiek pritrūko dinamiškumo. Keli papildomi darbai būtų suteikę ekspozicijai daugiau gyvumo, sustiprinę bendrą parodos įspūdį, bet ir leistų plačiau atskleisti skulptoriaus kūrybinį bagažą, parodydami platesnę jo idėjų ir technikų paletę. Subtili įvairesnių sprendimų dermė būtų atvėrusi platesnių interpretacijų galimybių, papildžiusi bendrą įspūdį.
Paskutinė instaliacija – vežimėlis su kabančiais švininiais saldainiukais („Kažko saldaus“, 2024) – metaforiškai užbaigia kelionę, grąžindama į vaikystę, kurioje formuojami mūsų santykiai su maistu. Išeinant iš galerijos, lieka atviras klausimas: ką pasirenkame įsidėti į savo „vėžimėlį“ – maistą, emocijas ar išmintingus sprendimus? Ši paroda – ne tik apie meną, bet ir apie mus pačius.
Šakoštanga. / Organizatorių nuotr.
Kas? D. M. Malinausko kūrinių paroda „Apžora“.
Kur? Galerijoje „Drobė“ (Drobės g. 62-308).
Kada? veikia iki gruodžio 7 d.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kultūros ir sporto renginiai gruodžio 23–29 d.
Gruodžio 23 d. Senoji Zapyškio Šv. Jono Krikštytojo bažnyčia: 18–20 val. „Kūčios ir tradicijos: papročių seminaras“ (su registracija, iki 15 žmonių). Registracija. Gruodžio 24 d. Tado Ivanausko Obelynės sod...
-
A. Keliuotytė: gyvenimas nėra lygtis, kurią gali išspręsti2
Išgirdus Keliuočių pavardę prieš akis iškyla šviesuoliai, palikę gilų pėdsaką Lietuvos kultūros istorijoje. Šį kartą kalbėjomės su šiemet jubiliejų atšventusia Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT...
-
Žiemos šventės: iliuzijų anatomija pagal A. Vaitkūnienę3
Užklydusiam į parodą iš pirmo žvilgsnio ji pasirodys jauki, šviesi, kalbanti apie linksmą švenčių laikotarpį, tačiau nesileiskite menininkės būti apgauti. Ausis užbūrus Mariah Carey dainai „All I Want for Christmas Is Yo...
-
NKDT 104-ąjį gimtadienį vainikavo „Auksinių teatro rūtos šakelių“ apdovanojimai ir koncertas1
Gruodžio 19 dieną Nacionalinis Kauno dramos teatras paminėjo sukaktį – 104-ajį gimtadienį, į šventinį renginį sukviesdamas teatro darbuotojus, partnerius bei bičiulius. ...
-
Dainius Bervingis: užsidedi ledo, susileidi vaistų – ir į sceną1
Su Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) aktoriumi, choreografu Dainiumi Bervingiu susitinkame teatre. Sužinojęs, kad kalbėsime sveikatos tema, vyras šypsosi ir rodo į dešinės kojos kelį – pasirodo, laukia vizitas pas traumatolog...
-
„90's Disco Fest“ paskelbė naują 2025-ųjų datą ir atlikėjus
„Žalgirio“ arena ir „Legends concerts Europe“ renginių organizatorius 2025-aisiais surengs vienintelę ir didžiausią 90-ųjų diskoteką Baltijos šalyse „90‘s DISCO FEST“. 90-ųjų festivalis „90&lsquo...
-
Kauno muzikiniame teatre įspūdingą eglutę kūrusi Šmidtienė: drugelis – tarsi rojaus nuojauta14
Laikas iki jaukiausių metų švenčių sparčiai tirpsta. Kiekviename žingsnyje jau galime pajausti kalėdinę nuotaiką. Kauno valstybinis muzikinis teatras taip pat pasiruošė ir nekantraudamas šį magišką jausmą perteikia savo...
-
Kultūros ir sporto renginiai gruodžio 16–22 d.
Gruodžio 16 d. Ežerėlio kultūros centro salė: 14 val. Kauno „Vyturio“ gimnazijos jaunių choro koncertas „Skambantis adventas“. Gruodžio 17 d. Rokų laisvalaikio salė: 15 val. Mažylių kinas „Mergaitė su degtukais&ld...
-
Išskirtiniai Vilniaus miesto ansamblio NIKO 2024-ieji ir paskutinysis šių metų koncertas Kaune
Šiemet Vilniaus miesto ansamblis NIKO savo biografiją papildė ne vienu reikšmingu įrašu. Jau beveik du dešimtmečius Europoje koncertuojantis ansamblis 2024-aisiais pasirodė ir didžiosiose Europos scenose. C...
-
Unikalus ledo šou sausį Kaune – su gerai žinomais vedėjais12
Jau sausio 9 d. Kaune, „Žalgirio“ arenoje įvyks unikalus ledo šou „Stichijos“, kurį pristato praėjusį sausį Lietuvoje vykusio Europos dailiojo čiuožimo čempionato organizatorių komanda. ...