- LRT.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vienareikšmiškos nuomonės nėra
Oreivystės specialisto S. Rice'o teigimu, žmonės neigiamai reaguoja į užuominas apie bepiločius lėktuvus dėl dar vienos priežasties: jie suvokia, kad, sutrikus traukinio arba automobilio autopiloto sistemai, nebūtinai įvyks katastrofa, tačiau, jei nustos veikti nepilotuojamo lėktuvo valdymo sistema, jis nukris. Taip pat svarbu tai, kad dažnas žmogus vien nuo minties, kad teks skristi lėktuvu, patiria stresą. Kelionė traukiniu ar automobiliu streso paprastai nesukelia.
Pasak S. Rice'o, jokiam autopilotui nebūtų pavykę nutupdyti lėktuvo ant Hadsono upės, kita vertus, kompiuteriai neturi psichologinių problemų, nepatiria emocinių sunkumų, nebūna išsekę ir nepriima netinkamų sprendimų, kurie tam tikrais atvejais gali būti lemtingi.
„Kompiuteriai daro tai, kas užprogramuota, – sako specialistas. – Beveik neabejoju, kad ilgainiui bepiločiai lėktuvai bus saugesni už pilotuojamus.“ Jis priduria, kad, jei „Germanwings“ lėktuvo, kurį praėjusiais metais vokiečių pilotas tyčia pražudė Prancūzijos Alpėse, kontrolę butų buvę įmanoma perimti nuotoliniu būdu, katastrofos būtų išvengta. Specialisto teigimu, lėktuvas leidosi apie 10 minučių, ir jų tikriausiai būtų užtekę oro eismo kontrolei perimti iš piloto orlaivio valdymą ir nukreipti jį į artimiausią oro uostą.
Tačiau su šia nuomone sutinka ne visi. Amerikietis mokslininkas Michaelas Clamannas įsitikinęs, kad bepiločio ir pilotuojamo orlaivio saugumo lygis maždaug toks pat: „Tiesa, yra buvę atvejų, kai lėktuvą pilotas pražudo tyčia (arba padarydamas šiurkščių klaidų), tačiau yra ir tokių pavyzdžių, kai nelaimių išvengta pasitelkiant kūrybišką problemų sprendimo būdą. [...] Kai kurias sudėtingas problemas gali būti sunku nustatyti nuotoliniu būdu, neturint tiesioginės prieigos prie visų orlaivio sistemų.“
Jo tvirtinimu, valdyti lėktuvą esant ant žemės tikrai nebus lengva. T. Robinsono įsitikinimu, žengiant bepiločių keleivinių lėktuvų eros link, viską reikėtų daryti laipsniškai. Pirmiausia būtų galima sumažinti įgulos narių skaičių, lėktuvo valdymo funkciją pavedant vienam pilotui, o ne dviem, kaip dabar įprasta. Prieš porą dešimtmečių lėktuvą pilotuodavo net trys pilotai.
Išpuolių prevencija
Net jei pavyktų įgyvendinti šį sumanymą, vienas aspektas vis tiek keltų nerimą: kas būtų, jei bepilotį lėktuvą užgrobtų? Pasak T. Robinsono, ant žemės veikiančiame valdymo centre veikiausiai turėtų būti įdiegta karinio lygmens kibernetinio saugumo sistema. Kitų specialistų nuomone, siekiant užtikrinti išpuolių prevenciją, o esant reikalui ir „išgelbėti“ orlaivį nuo užgrobėjų, reikėtų pasirūpinti ne tik sistemų apsaugos, bet ir atkūrimo priemonėmis. Orlaivio sistemos taip pat turėtų gebėti reaguoti į neįprastas komandas, pavyzdžiui, į nurodymą padidinti greitį ir „nerti“ į miesto centrą. Tokią neįprastą komandą, kad ji būtų vykdoma, turėtų patvirtinti ant žemės esančio valdymo centro pareigūnas.
Taigi visai realu, kad po poros dešimtmečių skrydžiu galėsime mėgautis sėdėdami vietose, kurios kažkada buvo skirtos pilotams, apibendrina K. Moskvitch. Tačiau kol kas, pasak jos, džiaukimės skraidinami pilotų ir būkime tikri, kad vaizdas pro jų ir pro mūsų langus – toks pat, tik vietos jų geresnės.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kodėl traškučių pakeliuose tiek daug oro: retas žino ar susimąsto apie tai1
Į šį klausimą atsakė patys gamintojai. Faktas yra tas, kad traškučių pakuotėje esantis oras atlieka pagrindinį vaidmenį. Pasak gamintojų, tai – ne šiaip paprastas oras, kaip daugelis mano, o azotas, kuris naudojamas tam, ka...
-
Tarptautinis faktų tikrintojų tinklas: Zuckerbergo pareiškimas apie cenzūrą yra netiesa2
Įmonės „Meta“ steigėjo ir generalinio direktoriaus Marko Zuckerbergo pareiškimas, kad feisbuko faktų tikrinimo programa pavirto į cenzūrą, yra „netiesa“, ketvirtadienį pranešė Tarptautinis faktų tikrintojų tinkl...
-
Mokslininkai: pirmą kartą viršyta kritinė pasaulinio atšilimo riba3
Mokslininkų teigimu, praėję metai buvo karščiausi nuo tada, kai buvo pradėti fiksuoti tokie duomenys – be to, tai buvo pirmieji metai, kuriais viršyta svarbi 1,5 laipsnio Celsijaus pasaulinio atšilimo virš ikipramoninio l...
-
„Meta“ atsisako faktų tikrinimo programos: cenzūros pabaiga ar chaoso pradžia?
JAV technologijų bendrovė „Meta“ antradienį paskelbė, kad atsisakys savo faktų tikrinimo programos. ...
-
Gėrimas iš ateities: kavos gurmanai jau ragauja dirbtinio intelekto kūrinį5
Suomiai jau gali paragauti kavos, kurią sukūrė dirbtinis intelektas. Tai – keturių kavos rūšių derinys, sukomponuotas taip, kad idealiai atitiktų kavos gurmanų skonį. ...
-
Pietų Anglijoje rastas 166 mln. metų senumo „dinozaurų takas“1
Pietų Anglijos kalkakmenio karjere kasdamas molį darbininkas pastebėjo neįprastus iškilimus, kurie, pasirodo, slėpė vadinamąjį dinozaurų taką – išmirusių roplių pėdsakų grandinę, ketvirtadienį pranešė tyrėjai. ...
-
Mokslininkai įspėja apie naują grėsmę: dirbtinis intelektas jumis manipuliuos4
Kembridžo universiteto mokslininkai pirmadienį paskelbtame straipsnyje įspėjo, kad pokalbių dirbtinio intelekto įrankiai netrukus galės „slapta daryti įtaką“ vartotojų priimamiems sprendimams naujoje komercinėje erdvėje, vadinamoje &bdq...
-
Neištvėrė baisaus poveikio vaikams: ketiname išvyti šį banditą iš savo kaimynystės2
Albanijos ministras pirmininkas Edi Rama (Edis Rama) šeštadienį pareiškė, kad vyriausybė nuo 2025-ųjų bent vieneriems metams uždarys socialinį tinklą „TikTok“. ...
-
Protingiausiu pasaulio žmogumi tituluojamas vyras tikina turįs atsakymą, kas vyksta po mirties17
Christopheris Langanas, kurio intelekto koeficientas (IQ), teigiama, yra aukštesnis nei Alberto Einšteino, pasidalijo savo teorija apie pomirtinį gyvenimą. ...
-
Įstrigę kosmose: NASA vėl atidėjo dviejų astronautų sugrąžinimo misiją
Jau kelis mėnesius Tarptautinėje kosminėje stotyje (TKS) įstrigę du JAV astronautai ten liks bent iki kovo pabaigos, antradienį pranešė amerikiečių kosmoso agentūra NASA. ...